یک حبه قند کم شیرین

823.jpgداستان فیلم :
پسندیده آخرین دختر خانواده ای است که می خواهند او را به خانه بخت بفرستند جهار خواهر دیگر همراه شوهر هاو بچه هایشان وارد خانه باغی بزرگ میشوند تا ماجرا فیلم شروع شود.
این خانواده تصمیم دارد دختر خود را به عقد فردی ساکن در امریکا در اورند ان هم غیابی و تنها فرد مخالف با این قضیه دایی بزرگ خانواده است در گرما گرم جشن و شادی ، حبه قندی به حلق دایی بزرگ میپرد و او خفه می شود و می میرد و از این به بعد شاهد عزاداری هستیم و این امر باعث می شود که پسند در ازدواج با آن جوان فرنگی مردد شود و به پسر دایی خود قاسم توجه پیدا کند.

بعد از آنکه فیلم را دیدم خیلی سعی کردم که به خود به قبولانم که فیلم خوبی است اما نشد که نشد شاید به سؤالاتم جواب داده نشد سؤالم این است به چه فیلمی می توان گفت فیلم خوب ؟
آیا همین اینکه فیلمی دارای یک فیلم برداری خوب ، نور پردازی، بازی ، کارگردانی ، طراحی ، لباس خوب باشد این کافی است که این فیلم خوب باشد اگر با این نگاه دیده شود و اظهار نظر شود که بله این ها نشانه های یک فیلم خوب است ما می توانیم نتیجه بگیریم که بسیاری از فیلم های غربی و شرقی از این دسته اند فیلم خوبی می شوند (؟)

در حالی که تعداد زیادی از این فیلم ها ضد خدا ، ضد دین ، ضد بشر ، ضد فطرت اند آیا این فیلم هایی خوب بح حساب می آیند ؟ اینکه این فیلم ها دارای ساخت و پرداخت خوب باشد دلیل کافی است برای خوب بودن یک فیلم ؟ در صورتی شاید می توان گفت با تخفیف که این فیلمها از جهتی خوبند و از بعضی جهات نه . باید دید کدام طرف سنگینی می کند تازه باید اهم و مهم کرد یا افسد و فاسد کرد و بعد نتیجه گرفت.

بعضی ها به آقای میرکریمی به خاطر اصیل بودن ، اجتماعی بودن ، ایرانی بودن تحسین کرده اند ما نیز این نماد ها را قبول داریم که اگر در فیلمی باشد ارزش مند می باشند اما آقای میر کریمی اگر بتوانید از دل تاریکی نور را بیرون بیاوریم و بیافرانیم هنر است این زیبایی است اگر در دل ظلمت ، معصیت و انجماد بتوان روشنی ، پاکی و معنویت در آورد هنر است ( همان طوری که در خیلی دور خیلی نزدیک این چنین عمل کردید) و گرنه بسیاری از این فیلم های خارجی و داخلی سیاه نمایی می کنند و اسمشان را گذاشتند هنر و به ان می بالند اما اقای میر کریمی که سابقه ی خوبی چون کودک وسرباز ، زیر و نور ماه ، خیلی دور خیلی نزدیک ، به همین سادگی را در کارنامه دارند اما ازآن چه می ترسیدم به سرفیلم آقای میر کریمی آمد از به همین سادگی به فکرم رسید که نکند که نگاه کارگردان آهسته آهسته تیره شود و از نگاه خوب زیر نور ماه و خیلی دور خیلی نزدیک به همین سادگی رسید و حالا به یک حبه قند رسیده است.

نکند اتفاقی که بر سر حاتمی کیا افتاد به سر میر کریمی بیاید و یا می ترسم تعریف و تمجید حاتمی کیا از یک حبه قند کار به این باشد که به نوعی میر کریمی دارد فکر و نوع وشیوه پس رفت کار های او را تکرار می کند.
در فیلم یک حبه قند ما به اوج شادی می رسیم و در اوج شادی ما به اوج غم می رویم اما باید بپرسید رشد و بالندگی و جهش در کجای داستان است آیا باز پاسخ این است هنر برای هنر ؟ مطمئنا میر کریمی فرار نمی کند.

با خودم می گویم که این رویکرد کارگردان انسان را ناراحت می کند تعالی در فیلم او کجاست تا فیلم یک حبه قند را دیدم گفتم این فیلم نسخه پیشرفته و بهتر از فیلم درباره الی فرهادی است اما مبر کریمی کجا و فرهادی کجا .
دید و نگاه میرکریمی در کارهای قبل تر قابل احترام است شاید این نیز فیلم نیز شما را به یاد فیلم مادر یا مهمان مامان بیاندازد.
استعداد میرکریمی قابل توجه است اما نمی خواهم این کار را در کارنامه او قرار دهم.
و یا به نقل خود او که می خواهد در فیلم سرداران شهید کار کند اما اینچنین ؟ اما ایا او می خواهد به همین رویکرد در فیلم حضرت محمد کار کند.
چرا ما همیشه در حال عقب گرد هستیم در فیلم میر کریمی بزن و یکوب و برقص است با در باره الی چه فرقی می کند آن ها با اهنگ پاپ می رقصند شما با دمبک و دف.
گفته شده یک حبه قند فیلم سنتی است که نشان از هویت فرهنگی ماست خود اقای میر کریمی هم گفته من قصد داشتم فرهنگ ایرانی را باز آفرینی کنم.
تازه آقای کیانیان گفته این فیلم ملی و جهانی است و مورد توجه دنیا و جهانی است اما بزرگوران نکته اینجاست در یک حبه قند ازدواج غیابی با پسر فرنگ نشین خانواده ( وزیری ) سنتی است ؟

در فیلم در باره الی آنجا زن ومرد همدیگر را می زنند و دعوا می کنند در فیلم یک حبه قند مرد زیر بغل زن را می گیرد زن جوانی به مرد تنفس و ماساژ قلبی می دهد فکر نمی کنید او نیز در دام مسامحه گری در شرعیات افتاده است می ترسم او نیز دچار بیماری بسیاری از سینما گران بشود اینقدر اصول و دین و ارزش ها را دست پایین گرفتیم که این بلا به سرمان آمد باید بگویم که اولا این تقصیر خودمان است اگر از همان اول سفت می گرفتیم این طور نمی شد حالا بیماری سراغ میر کریمی رفته است اقای میرکریمی چه طور جور در می آید آن خانواده سنتی با رویکرد دینی در جشن شان مردها می رقصند زن ها می رقصند ارایش می کنند و موهای سرشان بیرون زده است و شما آن را به تصویر کشیدید اقای میر کریمی کجایید گوش می کنید عروس روی صندلی نشسته کنارش با لپ تاپ از فیلم داماد کنارش نمایش می دهید آن وقت حاتمی کیا می گوید این فیلم اصیل و ایرانی است اینکه بچه به سفره بی احترامی میکند ایرانی است دختر جوان ابراز علاقه به پسر می کند زنان ارایش می کنند صورتشان را بند می کنند این که به هم دست می زنند اصیل و ایرانی است؟

روحانی خیلی ظاهری و سطحی است که در اثار میر کریمی داره لوث می شود نماد تدین و دین داران در فیلم چیست ؟ اینکه مادر تذکر می دهد به دخترش که نمازش را خوانده یا نه این فیلم را دینی کرده است ؟
پیرزن (زن دایی) که نماز می خواند و فراموشی دارد یا حاج داود داماد روحانی و کم اثر فیلم که حتی یک روضه هم بلد نیست و به جای او باجناق قالتاق او روضه می خواند یا پیر مردی که که بالای بام میرود و مردم را خبر مرگ دایی را می دهد نماد های دینی بودن فیلم است ؟
نمی دانم چرا سیستم ما این گونه شده است اقای میرکریمی باید رنگ خدای مجیدی را به یاد اورد وقتی پدر بچه را پیدا می کند نوری از دست بچه برخواست که همه فیلم همین جاست در دل ظلمت نور را پیدا کرد کاستی را نشان می دهد اما هنرمند متعهد نور را پیدا می کند و نشان می دهد.
اقای میرکریمی را با آن اقایان دیگر مقایسه نمی کنم همان طور که حاتمی کیا کرد ایشان حداقل را می بیند و مقایسه می کند در حالی که شما باید دست بالا را بگیرید شما باید بدون انها بالا باشید.
فیلم یک حبه قند بسیار متوسط است.

گفتید می خواهم فیلم استاندارد بسازم آیا ساختید این فیلم از لحاظ دینی نیز استاندارد است ؟
اقای میر کریمی قبل از اینکه شاگرد مکتب حافظ و فردوسی باشی شاگرد مکتب حسینی.
واقعا چرا حوزه هنر ی سازمان تبلیغات این فیلم را حمایت کرده است ؟ فیلم نامه را نخوانده است ؟
واقعا چرا ؟ ارتباط این فیلم با حمایت حوزه هنری سازمان تبلیغات به چه منظور است؟

سید غلامحسن خاکزاد شاهاندشتی

دیدگاه ها

ارسال ديدگاه جديد

(لطفا از درج سوال در ديدگاه ها خودداري فرماييد براي طرح سوالات خود به اين آدرس مراجعه فرماييد)

  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • تگ های مجاز : <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.

 

کد امنیتی
این سوال برای آزمایش کردن شما است که آیا شما یک بیننده واقعی ( انسان ) هستید و یا یک رایانه برای ساخت اسپم .
کپچا تصویری
کارکترهایی که در تصویر نمایش داده میشوند را وارد کنید