گردباد فرهنگی

1755.jpgرسانه ای به نام سینما می تواند بیانگر یک تفکر یا توصیف دهنده و مروج جریانی و حتی تولید یک رویکرد خاص در سطح اجتماع باشد امروزه سینمای ایران دچار گردبادی شده است که شئونات دینی را در برگرفته است سینمای ایران مطمینا فاسد نیست اما بیماری در آن رسوخ کرده است سینمایی که در آن به ترویج مد های فانتزی پرداخته شده است تا جایی که جوانان می تواند از دیدن گروهی از فیلم ها، مد ها را دریابند حضور بازیگرانی با آرایش های غلیظ، لباس و تی شرت های بدن نما ، لباس های چسبان مانکن گونه، شال های کوتاه و لباس هایی با علایم غربی بسیار نمایان چشمگیر است.

یرای ورود به بحث باید دید از ابتدا چه جریاناتی درسینمای ایران حاکم بوده که امروز بدین جا کشیده شده است و مشخصا این ناهنجاری های اسلامی و مصادیق بدحجابی، تعاملات محاوره‌ای و فیزیکی مغایر با شئونات دینی از کجا شروع شده است که امروزه فیلم هایی که تحریک کننده و مروج زشتی و مفسده شد و بازیگران در پوشش و حرکات و ظواهر دینی نیستند شاید این نتایج بخاطر نداشتن سیاست های صحیح دینی بود و یا عدم درک و باور صحیح سینما گران و هنرمندان بوده باشد که به بهانه های اقتضاأت رسانه ای این مغایرات بوجود آمده باشد.

بررسی تاریخی:
دوره اول، ورود سینما به ا یران:
زمانی که صنعت سینما وارد ایران شد؛ یعنی حوالی سال‏های 1300، مشکلات زیادی وجود داشت. کمتر زنی جرات داشت که جلوی دوربین‏های سینمایی قرار بگیرد. نگاه‏های بدبینانه به این صنعت تازه وارد، اجازه نمی‏داد تا مردم با آن بی‏واسطه برخورد کنند. بنابراین زنان در ابتدا حتی جرات رفتن به سینما هم نداشتند، چه رسد به این که به عنوان بازیگر، جلوی دوربین قرار بگیرند. در سال‏های اولیه سینمای ایران، مشهورترین زنی که جلوی دوربین رفت، مرحوم روح‏انگیز ساقی‏نژاد بود که در «دختر لر» بازی کرد و به اولین
ستاره سینمای ایران تبدیل شد[1].

تصویری که در این سال‏ها از زن در فیلم‏ها نمایش داده می‏شود، دقیقا مثل تصویر مردان، ساده و بی‏شیله پیله است. قصه‏ها که بیشتر از دل متونی مثل شاهنامه استخراج شده بودند، عموما ماجراهای عاشقانه‏ای را دنبال می‏کردند. مثل «شیرین و فرهاد». در این فیلم‏ها هم باز شخصیت زن در فیلم‏ها نکته چشمگیری نداشت. اکثر فیلم‏های این دوره، دارای پیام‏های اخلاقی هستند؛ یعنی جنبه‏های آموزنده فراوانی دارند. این دوره تا سال‏های دهه 1330 طول کشید.

دوره دوم؛ حاکمیت فیلم فارسی:
وقتی صنعت سینما در ایران جا افتاد و مردم آن را به عنوان بهترین سرگرمی انتخاب کردند، رفته رفته تعداد فیلم‏ها هم زیاد شد.. از این دوره کوتاه، فیلم فارسی با قدرت تمام شروع به کار کرد؛ فیلم‏هایی بی‏ارزش، مبتذل و غیرقابل تحمل. داستان این فیلم‏ها، اغلب درباره زنان بدنام، رقاصه‏های کاباره‏ها و دلقک‏هایی بود که خودشان را به شکل مردها در می‏آوردند و مثل جاهل‏های پایین شهر حرف می‏زدند.

فیلم‏هایی مثل «گنج قارون» به چنان موفقیت‏های تجاری‏ای دست می‏یافتند. توصیف ویژگی زنان در این فیلم‏ها، موضوع کتاب‏ها و مقالات بسیاری بوده است. فقط درباره آنها می‏توان گفت که در درجه اول، موجوداتی دسته چندم و بی‏اهمیت بودند که یا با ریاکاری‏هایشان، میان مردها را به هم می‏زدند یا با خیانت‏هایشان، جنگ و جدال به راه می‏انداختند. این زن‏ها فاقد هرگونه شخصیتی بودند. شعورشان در این حد بود که اگر پولدار هستند، به مرد فقیری دل ببازند و اگر بی‏پولند، گوش کسی را ببرند که اوضاع مالی مساعدی دارد. تعداد فیلم‏هایی که شخصیت‏های زن در آنها، تحصیلات داشته باشد، به انگشتان دست هم نمی‏رسد.

" روند حاکمیت فیلم فارسی تا سال 1348 ادامه پیدا کرد. در این سال، ساخته شدن فیلم‌هایی مثل "گاو"، "قیصر"، "حسن کچل"، "آرامش در حضور دیگران" و "طوقی" جریان تازه‌ای را در سینمای ایران رقم زد.

ستاره های بازیگر این دوران اکثرا پیشینه تاریکی داشتند. نکته دیگری که باید بدانیم این است که تعدادی فیلم خوب، در این سال‌ها ساخته شدند که در آنها شخصیت زن، کاملا پرورش یافته و قابل اهمیت بود. فیلم‌هایی مثل "شوهر آهو خانم"، "پسر ایران از مادرش بی‌خبر است"، "خشت و آینه" و... که انقلاب اسلامی، مهمترین فرصت را فراهم کرد تا هنرمندانی که به سختی توانسته بودند شایستگی‌های خود را به اثبات برسانند، در شرایطی بسیار مناسب‌تر، فعالیت خود را از سر بگیرند.

در مهم‌ترین مضامین و بخش‌های فیلم‌های این دوره در بحث زن : لذت جنسی، رقص و آواز زنان و عشق و عاشقی و نمایش اندام زنان برای جذب تماشاگران به سینما و کاباره و مواردی از این دست بوده است.

در بحث خانواده نشان دادن دو مدل بوده است :
1-سنتی (همراه با نقش اساسی برای پدر و برادر بزرگتر و در کل نگاه مردسالارانه در خانواده و اینکه با حضور حداکثری اعضاء رقم می خورد)
2-ثروتمند و متمایل به فرهنگ غربی

سال‌های اولیه انقلاب، اختصاص به فیلم‌هایی داشت که اکثرا حول و حوش مسائل سیاسی و انقلاب می‌گذشت اما در منجلاب فیلم فارسی فرصت نفس کشیدن پیدا نکردند
اکثر این فیلم ها لوطی منشی،قهرمان بازی،بزن بزن ، تعصب و غرور مردان خانواده نسبت به دیگر اعضاء و زور گفتن پدر مخصوصا در خانواده های سنتی بوده است برخی از شواهد سینمایی این دوره :گنج قارون ، شکار شوهر،روسپی ، شوهر آهو خانم ، زن یک شنبه و دیگر فیلم ها مانند گاو و سه دیوانه بوده است .اما آنچه بسیار مهم است عدم حضور جدی و اساسی زنان در فیلم هاست .فیلمهای سال های 1358 تا 64 زنان به دلیل عدم تثبیت و ارائه سیاستهای مدون سینمایی حضور جدی در عرصه سینما نداشتند.دیالوگهای کم و بی اثر، حضور حداقلی و در حاشیه به تصویر کشیدن خطرهای جامعه برای زنان بوده است.

دوره سوم؛ سال‌های تحول:
روند حاکمیت فیلم فارسی تا سال 1348 ادامه پیدا کرد. در این سال، ساخته شدن فیلم‌هایی مثل "گاو"، "قیصر"، "حسن کچل"، "آرامش در حضور دیگران" و "طوقی" جریان تازه‌ای را در سینمای ایران رقم زد. این فیلم‌ها که توسط کارگردانان معتبری مثل داریوش مهرجویی، مسعود کیمیایی، علی حاتمی و ناصر تقوایی ساخته شدند، اگرچه اکثرا نگاه مردانه‌ای به جهان داشتند اما مقدمه‌ای شدند برای ساخته شدن فیلم‌های خوب بعدی. فیلم‌هایی که زن را در مرکز توجه قرار می‌دادند و شخصیت واقعی او را به تصویر می‌کشیدند. در این سال‌ها البته هنوز حجم انبوه تولیدات سالانه سینمای ایران، به فیلم فارسی‌ها اختصاص داشت، اما هر سال فیلم‌های مهمی هم ساخته می‌شد که نگاه جدی‌تری به زن داشتند. در عین حال کارگردان‌هایی – مثل بهرام بیضایی و ناصر تقوایی – هم بودند که بازیگران زن تازه‌ای را به سینمای ایران معرفی کردند؛ کسانی که سال‌ها بعد، در بین مردم محبوبیت ویژه‌ای به دست آوردند.

اما در فیلم های سال 64تا 1367 بیشترمضمونشان تغییر زیادی نکرد : تصویری مردسالارانه از جامعه، ریسک‌ها و خطرهای جدی جامعه برای زنان، توجه به نقش زایشی زنان بسیار نمایان بود.نمونه یکی از این فیلمها:مادیان[2] با گرایشی تانیث‌گرایانه، به دنبال ارائه تصویری مردسالارانه از جامعه و ریسک‌ها و خطرهای جدی این جامعه برای زن بود.در این فیلم، مرد، صاحب قدرت و زور و زن، قربانی دانسته شده است؛ نگاه مردان به زنان و ارزش و جایگاه آنان نیز در حد زاییدن فرزندی برای مردان دیده شده است.
برخی از این فیلم ها : هامون ، دندان مار، زمان از دست رفته، تماس، شکار خاموش ، بچه های طلاق، آب را گل نکنید، پرنده کوچک خوشبختی، پرستار شب، باشو غریبه ای کوچک است

نادیده گرفته شدن نقش مادری وبه جای آن حضور اکثری در دیگر نقشها و اختلاط با مردان از ویژگی های مهم آن بود (مثل اولین فیلم‌های بعد از انقلاب تا سال 76 مخصوصا از سال 1370که زنان در آنها بیشترین نقش‌ها را داشتند) فیلم‌های این دهه، چالش‌های زنان را در ارتباط با جامعه و محیط بیرون از خانه به تصویر می‌کشند؛ با این حال در فیلم‌هایی مانند سارا، همسر و زینت، گرایش‌هایی تانیث‌گرایانه به چشم می‌خورند و در آنها مسائل و مشکلات زنان ناشی از مردان و نگاه آنان به زنان دانسته می‌شود. فیلم سرزمین خورشید، زن ایرانی را فعال، صاحب اراده و اختیار و دارای اهداف انسانی والا به تصویر کشیده است. این فیلم که موضوع عشق را نیز مورد توجه قرار داده، روایتی مسئولانه از دفاع مقدس و حضور فعال زنان در آن ارائه نموده است.

تا سال 1376 فضای جامعه ایران، به گونه‌ای بود که گرایش‌های برخی سینماگران به فیلم‌های قبل از انقلاب و نیز پیوند فکری سینمای ایران با سینمای غرب، فرصت بروز و ظهور چندانی پیدا نکرده بود اما از این دوره به بعد به تدریج فضای سینمای کشور دچار تحولاتی جدی در بازنمایی زن شد.

فیلم هایی چون : دو زن ، شوکران سک کشی ، عینک دودی ، زندان زنان ، من ترانه هستم ، شام آخر ، دختری با کفش های کتانی ، دنیا ، دیشب بابا تو دیدم آیدا از آن جمله اند.که در آنها رابطه ، رقص ، مردانگی جاهلی ، والدین سنتی ، مثلث عشقی ، ازدواج موقت ، زنان بی سرپرست ،عشق قدیمی ، حجاب های لوس ، خوانندگی زنان ، اعتیاد دختران جوان دیده می شود.

دوره چهارم؛ سال‌های هویت یابی:
انقلاب اسلامی، مهمترین فرصت را فراهم کرد تا هنرمندانی که به سختی توانسته بودند شایستگی‌های خود را به اثبات برسانند، در شرایطی بسیار مناسب‌تر، فعالیت خود را از سر بگیرند. سال‌های اولیه انقلاب، اختصاص به فیلم‌هایی داشت که اکثرا حول و حوش مسائل سیاسی و انقلاب می‌گذشت.

در این فیلم‌ها، زن‌ها دوشادوش مردها مبارزه می‌کردند و دیگر یک خانه دار صرف نبودند. بافروکش کردن التهاب انقلاب و شروع یک وضعیت جدید مثل جنگ، سینمای دفاع مقدس پا به عرصه گذاشت. در این فیلم ها، با این که زنان نقش محوری نداشتند اما در اندک دقایق حضورشان، تعریف تازه‌ای از مسئولیت و جایگاهشان در اجتماع ارائه دادند. در همین سینمای جنگ، فیلم‌های ضعیف بسیاری هم ساخته شدند و روی سخن ما با فیلم‌هایی است که نگاه جدی‌تری به این مقوله داشتند. در کنار این فیلم‌ها، شاهد نمونه‌های دیگری هم بودیم؛ از سینمای ملودرام و اکشن و پلیسی گرفته تا ترسناک. در همه این فیلم‌ها، باز جایگاه زن، بسته به کیفیت این آثار فرق می‌کرد. در دهه 70 حجم فیلم‌هایی با محوریت نقش زن افزایش پیدا کرد. مثلا بهرام بیضایی "مسافران" را ساخت، ابراهیم حاتمی کیا با "از کرخه تا راین" و "بوی پیراهن یوسف" فصل تازه‌ای را در سینمایش رقم زد، رسول ملاقلی پور "نجات یافتگان" را کارگردانی کرد و داریوش مهرجویی "بانو" و سه گانه بعدی‌اش را ساخت. رخشان بنی اعتماد، تهمینه میلانی، کیانوش عیاری، مسعود کیمیایی، بهروز افخمی، فریدون جیرانی و... در این سال‌ها فیلم‌های مهمی را روانه اکران کردند که به زن می‌پرداخت و در این سال‌ها بازیگران تازه‌ای از راه رسیدند و با محبوبیت خود حیات اقتصادی این سینما را هم تضمین کردند.

خوش بینانه و دور از واقعیت است اگر فکر کنیم که در دو دهه اخیر، دیگر شاهد فیلم‌هایی نیستیم که مضامین پیش پا افتاده‌ای را در ارتباط با زنان مطرح می‌کنند. مثلا فیلمی با ویژگی‌های "شارلاتان" دقیقا کپی برداری از الگوهای سخیفی است که فیلم فارسی‌ها رواج می‌دادند. زنی که لباس مردانه می‌پوشد و ادای لمپن‌ها را در می آورد، همان ایده احمقانه فیلم‌های قدیمی است. بنابراین همیشه ابتذال به ساده‌ترین شکل ممکن، می تواند به سینما راه پیدا کند. وضعیت زن در سینما نسبت مستقیمی دارد با وضعیت خود سینما؛ زمانی که فیلم فارسی حاکمیت داشت، زن‌ها عروسک‌هایی بودند که در دنیای مردانه، یا در حاشیه قرار داشتند یا به هیات‌ آنها در می‌آمدند. با تحول سینمای ایران، نقش زن‌ها هم در سینما متحول شد و پس از دوران انقلاب، این نقش به کلی تغییر کرد و به هویت رسید.
اما باز هم رسانس فرهنگی رخ نداد.
بررسی برخی موضوعات مطرح به همراه شواهد سینمایی این دوره :

1- موضوع چند همسری :
مقوله تعدد زوجات که معمولا در ژانر کمدی به آن پرداخته می شود موضوعی است که در سالهای اخیر بسیاری از فیلم سازان را متوجه ی خود ساخته است فیلمهای تولیدی در این مضمون گاه توجه بیش از حد زن به امورات خانه و زندگی و فرزند و کم توجهی به نیاز مرد را سبب گرایش مرد به همسر دوم می دانند (پاتو زمین نذار) گاه نیز موقعیت شغلی و درآمد مکفی مرد دلیل بر انتخاب همسر دوم میشود(آقای هفت رنگ) (زنها فرشته اند)و در برخی دیگر هوس ومیل به تعدد و تنوع طلبی مرد ویا سوء استفاده و کلاهبرداری اورابه سمت زنان در تیپ ها و وشخصیت های متفاوت می کشاند ( دردسر بزرگ ) ( زنها شگفت انگیزند) و خیانت ( زندگی خصوصی) را مطرح می کردند.

2- پیدایش عشق قدیمی در زندگی
زن وشوهری که در حال طی روال عادی زندگیشان هستند ویا دچار روزمرگی شده اند ناگهان عشق سالهای گذشته وارد میشودو چالشی درزندگی به وجود میاورد و دو دلی و تردید نسبت به زمان کنونی ایجاد میکند مثل فیلم: چهل سالگی ،هشتمین روز، درباره زندگی

3- به سخره گرفتن شعائر دینی
شعائر مذهبی یا معمولا با ریش و تسبیح و انگشتر عقیق نشان داده میشود پیراهن روی شلوار و ... در یک کلام در غالب بسیجی و یا حاجی که هر دو مفهوم دارای بار ارزشی هستند اما دهه های اخیر فیلمسازی با رویکردی بسیار منفی نه تنها قداست معنایی را از این واژه ها سلب کرده اند بلکه با گزاره های نخ نما و سخیف این معنا ها را به سخره گرفته اند آنها را نیروی خودسر و چماق بدست و مزدور ویا سنتی و امل و عقب افتاده معرفی کرده اند( شش و بش) (پیتزا مخلوط و بعد از ظهر سگی سگی ) حاجی مفهومی که قداستش رایا از جبهه های دفاع و یا معتمد محله و بازار بوده به انسانی مال دوست و دورو نسبت به دین و دنیا ومصرف بیت المال، هوس باز( اخراجیها و مارال، قصه پریا ...
ارتباط وقیحانه در فیلم بین زن و مرد و یا فرزندان با والدین (آب و آتش)و لوث کردن مظاهر دینی( گشت ارشاد) دیده شد.

4- بد جلوه دادن حجاب
چادرکه نماد زن مسلمان ایرانی است متاسفانه منزلت خود را از دست داده کمتربه صورت جريان‌ساز مورد استفاده قرار گرفته وهمواره براي کاراکترهايي از حجاب استفاده کرده که از موقعيت اجتماعي ضعيفي برخوردارند در غالب خدمتکار یا پرستار(جدایی نادر از سیمین، به همین سادگی ، قصه پریا ، مردان مریخی زنان ونوسی) ویا چهره ای مشکوک دارند که باید ترسید و مواظبشون بود، چون احتمال ضربه زدن دارند و یا زنان مسن چادری و دختران جوان امروزی با لباس های فشن(مرهم ،طلاق به سبک ایرانی) و یا بد جلوه دادن سردار کشورمان که در بچگی چادره سر دخترش کرده و از این کار صدمه می بیند( دموکراسی در روز روشن) دختران فقیر دارای حجاب و زنان اشرافی با لباس های طرح دار و موهای باز( نارنجی پوش) زنان تحصیل کرده و متمدن غیر چادری (ورود آقایان ممنوع)،لباس های محجبه برای مراسم عزا( در اکثر فیلم ها مانند زندان زنان) بد حجابی ای که باعث تضعیف مبانی عفت ، اخلاق و آرمان زناشویی سالم و ورود خیانت به خانواده ها (سعادت آباد، برف روی کاج) باعث تغییر الگو های رفتاری مردم و وبروز رفتارهای غیر متعارف و نا هنجاری های جنسی از سوی بعضی می شود.( نار ، عروسک، عاشق)

5- تضعیف نهاد خانواده
مرد که تکیه گاه و رکن اصلی خانواده است تبدیل به ستون متزلزلی شده که اگرفرزند را بخواهد تربیت کند و اخلاقیات دینی را متذکر شود متعصب است و باید ترکش کرد( امشب شب مهتابه و مرهم) اگر به همسرش بگوید رعایت کند بیمار روانی است که یا باید درمان شود برای همین باید جداشد و طلاق گرفت (دو خواهر )

6- رقص و خوانندگی در فیلم
یکی از جریانات رایج فیلمهای اکران شده پرداختن به موضوع موسیقی و خوانندگی است که آنرا شبیه به فیلم فارسی های پیش از انقلاب و سینمای بالیوود و هالیوود کرده و مضمون تر آنکه این فراگیری به بازیگران زن هم سرایت کرده و شاهد خوانندگی آنان در فیلم ها هستیم مثل : فیلم دلداده، زندگی شیرین ،دردسربزرگ، خوانندگی با موسیقی تندو ختی در درباره زندگی و مرهم و سعادت آباد خوانندگی زنان نیز دیده می شود.

7- ارتباط صمیمی و خیلی راحت با نامحرم
سینما یک کانالی است برای انتقال پیامها، این پیامها خوب یا بد، برمخاطب تاثیر میگذارد چه بسا فرهنگ سازی کرده، قبح بسیاری از مسایل را بشکند یکی از موارد قبیح، ارتباط با نامحرم است ارتباط راحت زنان فیلم با دوستان مرد خانوادگی (سعادت آباد) واطمینان و دردودل زن با دوست شوهر، و اعتماد به وی و مشاوره خواستن از او (تردید و کنعان ) به نمایش در آمده است.

بررسی برخی از شواهد سینمایی این دوره :
فیلم به همین سادگی ، روسری آبی ،بانو،زینت،اردیبهشت، سارا،همسر ،نرگس،زیر پوست شهر
اکثر این فیلمها بیانی از چالش زنان با جامعه و خانواده دینی و سنتی دارند اما در ادامه از ویژگی زیبایی تصویری و موقعیت های ویژه برای زنان استفاده می شود مانند فیلم کما و فیلم دلداده و یا فیلم فیلم طاووس بی پر ( که در آن مادری به وضوح در حال بند کردن صورت دخترش است و یا مانند فیلم نیمه پنهان که آنجا نیز بند کردن را کاملا نشان می دهد)فیلم شاید وقتی دیگر، زن خانه از نگاه شوهرش مثل دیگر لوازم و اشیاء منزل هست و زن دنبال راهکار است .
مهم‌ترین مضامین و بخش‌های فیلم‌های این دوره:
در بحث زن : زیبایی زنان، آواز زنان و عشق و عاشقی و نمایش اندام زنان(مثل گوش و گردن) برای جذب تماشاگران به سینما و مواردی از این دست
در بحث خانواده : نشان دادن دو مدل خانواده

1-سنتی (همراه با زندگی و تعصبات سنتی و اینکه با حضور حداکثری اعضاء رقم می خورد)
2-مدرن و امروزی و بسیار فهمیده

در بحث سبک زندگی:
عشق قدیمی ، تعصب و غرور بی مورد مردان خانواده نسبت به دیگر اعضاء،خوراک و پوشاک به سبک زندگی غربی امروزی برجسته است.

نتایج حاصله از بررسی برخی فیلمها نشان می دهد دنبال مسایل زیر هستند به چالش کشیدن زنان با جامعه سنتی و جامعه دینی و ارائه الگوی جامعه مدرن فمنیستی غربی اند.به چالش کشیدن زنان با خانواده سنتی و خانواده دینی و ارائه الگوی خانواده غربی، ارایه راه برون رفت از مشکلات با عبور از برخی شعائر دینی و مسائل سنتی،ترویج رابطه آزاد با افراد نامحرم،ترویج میریت و ریاست زندگی توسط زنان،تشویق به کار و فعالیت بیرون از خانه به جای فعالیت داخل خانه،تشویق به گرفتن مدارج علمی به هر قیمت،تشویق به گرفتن پست های کلان و مدیریتی ادارات،تشویق به اشتغالات سخت مردانه برای زنان،ارائه روشهای جدید و ماهواره ای مد و آرایش و پوشش،عدم توجه به فرزند و شوهر و والدین،ازبین بردن نگاه طبقه اجتماعی مخصوصا دیدگاه سطح پایین به جنس زن،القا این تفکر کهمرد در مقام شر مطلق و زن در مقام خیر مطلق است ،تهمینه میلانی ، رخشان بنی اعتماد ، بهرام بیضائی، رضا میر کریمی،پوران درخشنده، مهوش شیخ الاسلامی، انسیه شاه حسینی، فریال بهزاد، مرضیه برومند از کارگردانان مطرح این جریان هستند.

خطر فاجعه :
حضور بعض بازیگران و سینما گران در خارج سینما :
هنرمندان در جشن ها و جشنواره ها و سایت های مجازی ایشان در فضای مجازی دچار بد اخلاقی های اجتماعی شدند
تا جایی که برخی در کن یا اسکار با کشف حجاب و لباس ، دست دادن با نامحرم ، رفتارهی خلاف دین دست زده اند اعتقاد نداشتن به روح و فلسفه حجاب و عدم اعتقاد و التزام به شوونات دینی در آن ها دیده می شود.
آیا بازیگران را در اجتماع دیده اید؟ایشان الگو های رفتاری جامعه اند ایشان در فیلم ها گاه بسیار محجبه دیده می شوند مخصوصا در فیلم های به ظاهر مذهبی اما در اجتماع دارای تعارص اند
ایشان خواسته یا ناخواسته باعث گسترش بد حجابی و رفتار های غیر متعارف در اجتماع می شوند و این هشدار بسیار تکان دهنده است.

سید غلامحسن خاکزاد شاهاندشتی

دیدگاه ها

ارسال ديدگاه جديد

(لطفا از درج سوال در ديدگاه ها خودداري فرماييد براي طرح سوالات خود به اين آدرس مراجعه فرماييد)

  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • تگ های مجاز : <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.

 

کد امنیتی
این سوال برای آزمایش کردن شما است که آیا شما یک بیننده واقعی ( انسان ) هستید و یا یک رایانه برای ساخت اسپم .
کپچا تصویری
کارکترهایی که در تصویر نمایش داده میشوند را وارد کنید