کارخانه رویابافی و تبلیغاتی

1642.jpgسال 2001 انتشارات olive branch کتابی به نام سیمای عربهای بد منتشر کرد با عنوان فرعی " هالیوود چگونه مردم را تحقیر می کند " این کتاب نتیجه پژوهش طولانی مدت پروفسور جک شاهین استاد علوم ارتباطات دانشگاه ایلینای جنوبی بود پروفسور شاهین شخصیتهای عرب را در بیش ازنهصد فیلم هالیوودی در طول تاریخ سینمای آمریکا بررسی کرده و به این نتیجه رسید که فقط در دوازده فیلم تصویری مثبت از شخصیتهای عرب می بینیم و در پنجاه فیلم شخصیت ها تصویری خنثی داشتند و در هشتصد و سی و هشت (838)فیلم باقیمانده تاریخ سینمای آمریکا ،اعراب چهره پلید و خشن و نقشهای منفی، تروریست، راهزن و قاتل را برعهده می گیرند بازنماهایی منفی و دروغین از سایر اقوام ،نژادها و ادیان یکی از اساسی ترین انتقادهایی است که به هالیوود وارد شده است.

اقتصاد رسانه های هالیوود یکی از بازوهای اصلی نئولیبرالیسم آمریکایی است که با پشتوانه در واقع شاخصه های جهان سازی بازارهای جهانی را در اختیار خود میگیرد و بر همین اساس است که در عصر جهانی سازی می توان گفت مفهوم مخاطب معنای خود را از دست داده و به عنوان مشتری شناخته می شود که تولیدات فرهنگی و هنری به اجناس و اقلام اقتصادی تبدیل می شود.
از منظرسیاسی، هالیوود در جنگ سرد محصولات کارخانه های رویاسازی، مبلغ دیپلماسی آمریکایی بودند و در بسیاری فیلمها هالیوود، مسول تبلیغات دستگاه تبلیغاتی سیاست آمریکا بوده است.
از منظر جامعه شناسی آثار تجاری هالیوود همیشه مبلغ و بیانگر و سازنده رویای امریکایی بودند رویای سرزمینی که رفاه و راحتی در آن وجود دارد فیلمهایی که به این رویا دامن زدند و ترویج کردند و برای آن جعل تاریخ کردند.

کارخانه رویاسازی؟ :
امریکا می خواست خودش را سرزمین شانسها و فرصتها قرار دهد اما نیلز مولر فیلمی به نام قتل ریچارد نیکسون ساخته است در این فیلم شون پن نقش یک تروریست را دارد او یک کارمند ساده ای است که درسیستم اداری آمریکا دچار یک سرخوردگی می شود او باید دروغ را بگوید تا بتواند تا آهسته آهسته دروغگویی در کارش را همیشگی کند که در آن دوران ریچارد نیکسون را بزرگترین دروغگو در دهه هفتاد شناسایی می کند. این کارمند سعی می کند این نیکسون را ترور کند او می گوید: برخلاف اینکه فکر می کردیم که آمریکا کشور شانسها و فرصتهاست اینگونه نیست و بر عکس است .

پیدایش سینمای آمریکا :
در نگاه اول باید دانست که چرا آمریکا و سینمای امریکا بوجود آمد. گفته می شود که سرزمین امریکا توسط مهاجران اروپایی ساخته شد تا شرایط را برای بازگشت حضرت مسیح ایجاد کند اما این نظریه با دو شرط محقق می شد: اول اینکه یهودیان را به سرزمین موعود مهاجرت و اسرائیل بزرگ را بر پا کنند و دومین شرط این بود که جنگ آخر الزمان را (آرماگدون) را بر پا کنند این ماموریتی بود که برای امریکا تصویر شده بود و الان نیز این ماموریت در بسیاری از آوازها و ترانه های ایشان به نمایش درمی آید و در شرایط کنونی این ماموریت در کلیه ساختارهای اداری، سیاسی ، فرهنگی هنری (هالیوود) جامعه آمریکا برنامه ریزی شده است از جمله که بنیانگذاران هالیوود بر این عقیده استوار بودند که هالیوود نه برای سرگرمی و نه برای هنر برای هنر بلکه برای اجرای این ماموریت این فکر به اجرا در آمد.
از زمانی تلویزیون وسینما ایجاد شد یک دنیای خیالی و تخیلی ایجاد میکرد و به نوعی که مردم در امریکا و در دنیا از آن لذت برند در این برنامه ها نشان داده می شد که انسانهای ثروتمندی که در آمریکا زندگی می کنند مردمی خوشبخت بدون دغدغه مالی دارای کارکترهای زیبا که همه را مسحور خود می کرد و از دیگر کشورها مخصوصا از اعراب چهره نامناسب را به نمایش میکشیدند و ایشان را تحقیر می کردند.

جامعه امریکا خودش را دمکراتیک می داند در حالی که تسلط رهبران اقتصادی سیاسی این کشور چنان نفوذ دارد که جریانها را توسط هالیوود کنترل می کند
هالیوود به عنوان یک بخش از رسانه و به عنوان بخشی از نهادهای آموزشی درجامعه نقش مهمی را ایفا می کند و به گونه ای به مردم دنیا القا میکند که ای مردم دنیا ، مردم امریکا خوش بختند.
اقتصاد یک نقش اساسی را در شاکله کلی ایالت متحده و کل امپریالیسم امریکا برخوردار است. هالیوود که در سال بیش از هزار فیلم میسازد پول و هزینه ها حرف اول را می زند و هالیووود دستاویزی شده است که امریکا قرنها (دویست سال) اهداف خود را بیان کند از جمله اینکه آمریکا می تواند یک منجی باشد یا ماموریت خاص را انجام دهد اما در واقع می خواسته ثروتهای عالم را به سمت خود جذب کند.
اما از اقتصاد مهم تر چیست؟ در بعضی این فیلمها که درآمد مالی خوبی نداشته و یا اصلا جذابیت ندارند ولی بازتولید میشود. فیلمهایی که به ایدئولوژی و آرمانهای آمریکایی و رویای آمریکایی یکی است سریالهایی و سری فیلم هایی که مدام فروش آن پایین آمده است بازهم تولید شده است و به قسمت 7و8و9 هم رسیده است و سوال همیشه می ماند که این فیلم ها با اینکه مقرون به صرفه نیست چرا باز هم انجام می شود؟

آمادگی اذهان:
این نحوه عملکرد فرهنگی با هالیوود رابطه خاصی وجود دارد از 11سپتامبر هم خیلی این ارتباط بیشتر شده است و در فیلمها میتوان آینده را به راحتی حدس زد مثلا در فیلمی می گویند لیبیایی ها انسان های خیلی بدی هستند و نه ماه بعد 150 بمب روی لیبی می ریزد و این نوعی توطئه است که اذهان جمعیت جهانی را آماده میکند برای اینکه دولت بتواند اهداف خویش را پیش ببرد بعد از 11 سپتامبر دولت بوش استودیویی را فراهم کرد که درآن تیم تولیدی خودش شروع بکار کرد در اکتبر 2001 ده روز بعد از شروع بمباران افغنستان جلسه ای داشتند که در آن جلسه نماینده های هالیوود حضور داشتند و متعهد شدند که فیلم هایی نشان دهند که حمایت کننده از جنگ امریکا با تروریسم را نشان دهند و ماه های بعد کمیته ضد جنگ امریکا با نماینده های هالیوود جلسه تشکیل داشت این نشان می دهد که بین سیاست امریکا و حوزه فرهنگی امریکا هماهنگی ها و برنامه ریزی های خاصی وجود دارد و یک نوع ایدئولوژی خاص را در فیلم ها ایجاد میکنند.

در آن جلسه کاخ سفید جک والنتی رئیس اتحاد تهیه کنندهای امریکا بود که صاحبان استودیوها را در کاخ سفید جمع کرد و سیاستهای هالیوود را رسمی براساس ریاست روز امریکا تعیین کردند بلافاصله بعد آن فیلم هایی تولید شد برجهای دوقلوهای نیویورک را حذف کردند مثل مرد عنکبوتی و بعد از آن فیلم هایی که تولید می شود در هویت بازنمایی که امریکا آن غرور لکه دار شده مثل فیلم black hawk down سقوط شاهین سیاه یا spy game جاسوس بازی با بازی رابرت ردفورد به نمایش در آمد امریکا در این فیلم ها با قدرت مهیبی روبه روست تروریسم آنقدر فراگیر میشود که در هر فیلمی نمایی از تروریسیم را می بینیم حتی در فیلم های ملودرام نیز اگر حادثه کوچکی می افتد سریع می گویند این کار تروریسم است.هالیوود در رابطه مستقیم با جنگ آمریکا داشته است دولت امرکا جنگی براه می اندازد چهره شیطانی که از مردم و رهبران ایشان نشان میدهد و به ایشان حمله میکند در آنجا سربازان امریکایی نجات بخش اند و مردم کشورهایی مورد حمله وحشی و بی تمدن اند.

اسلام هراسی:
درامریکا شاهد اسلام هراسی هستیم به مسلمانان در شهرهای آریکا مورد حمله قرار میگیرند که نام این عملشان را میهن پرستی یا حقوق مدنی گذاشتند و این عمل نژاد پرستانه خودشان را توجیه میکنند.در فرودگاه ها با مسلمانان بد برخورد میکنند.از 11سپتامبر به بعد 10درصد حقوق مسلمانان کاهش یافته است و تاثیر اقتصادی را بر مسلمانان وارد شده است.در تاریخ هالیوود از زمان سینمای صامت در فیلم دزد بغداد 1923 مسلمان های شریر و خبیث و دزد، یک قوم نژاد پرست نشان میدهد و این تا به حال ادامه دارد فیلم جن گیر 1973 با اذان بسیار مخوف شروع می شود و در عراق نمادی شیطانی پیدا میشود که در سیاتل آمرکا در کالبد یک دختر ،اسلام شر نمایان میشوند. منتقدی در همان زمان گفته بود اگر ما این ارواح شرور را در همان کشور از بین ببریم دیگر این ها به کشور ما نفوذ نمی یابند این نظریه همان نظریه جنگ است مانند سخنرانی بوش در آستانه جنگ افغانستان که ما باید روریستها را درزمین خودشان سر کوب کنیم تا برای ما دردسر درست نکنند.در فیلمی که این سالها ساخته شده به نام دور از ذهن که در این فیلم ساموئل جکسون نقش یک شکنجه گر را دارد برای اولین بار مقابل دوربین تلوزیون یک مسلمان را تا سر حد مرگ با فجیع ترین وسائل شکنجه میدهد تماشاگر را دوستدار و شکنجه مسلمان می کند.

ایران هراسی:
درباره ایران نیز فیلمهایی مثل فیلم تعصب 1916 از گریفیت است که درباره کوروش است در wish waster زرتشت ایران باستان در دوره سلجوقیان نمایش داده می شود که اهریمنی را زنده می کند.
ماجرایی ایدئولوژیک در حال تحقق است چون رسانه و هالیوود در دست صهیونیستهاست و ایشان ذاتا نژاد پرست اند و دشمنان مستقیم خودشان را اسلام و شیعه میدانند این روند نیز ادامه دارد اینها در سالهای اخیر شروع کردند که ما یک مسلمان خوب داریم ویک مسلمان بد مثلا در فیلم king dom قرارگاه پیر بزرگ، مسلمانانی داریم که تروریست است و مسلمانی دیگر که به آمریکایی ها کمک می کند یا در baby of lies ریدلی اسکات دختر فلسطینی ایرانی ، مسلمانی خوب است که به نیروی سیای امریکا cia امرکایی کمک میکند و حتی در فیلم من خان هستم نیز همین طور مسلمانان خوب حتی مونگول و عقب افتاده هستند اینها معرفی اسلام میانه است که متفاوت با اسلام جهادی و انقلابی است چون منافع ایشان در مقابل اسلام انقلابی درخطر است.
شرکت های سازنده فیلم های هالیوود اهدالف فرهنگی وسیاسی مشترکی دارند مثلا شرکت ژنرال الکتریک سهامدار بزرگ هالیوود است از طرفی دیگر تولید کننده ابزار نظامی و جنگی است و از جنگ سو می برد.
هالیوود فقط فیلم ساز نیست بلکه نفوذ زیادی در حاکمیت و سیاست دارند قدرت ایشان در کاخ سفید نیز مشهود است در کشورهای د یگر حتی بیشتر از فیلمهای داخلی شان ، فیلم های هالیوودی تماشا می شود که امریکا درآنها قدرت نظامی بی نظیری دارد.

فیلم سازمستقل:
این باعث شده است که جایگاه فیلم سازمستقل دیگر وجود ندارد اینها هم که جزو سیستم هستند مثل پل هیکس احیانا فیلمی بسازند که انتقادی به سیاست آمریکا داشته باشد فیلمهایشان بایکوت می شود بعد از فیلم crash تصادف که ساخته شد دیگر فیلمهای بعدی او بایکوت شد در اسکار به او بی اعتنایی شد.
براند دیپالما که یکی از 5غول هالیوود نوین درکنار اسکورسیزی، اسپیلبرگ، کاپولا، جوج لوکاس است امروز با فیلم کوکب سیاه به عنوان خائن اخراج شد. الان در آلمان زندگی می کند اگر هم فیلمی ساخته شود در یک سینما آنهم محدود پخش میشود یا به شبکه ویدئوئی میرود در حالیکه فیلمهای کمپانی بزرگ در 5هزار یا 6هزار سینما اکران میشود مردم امریکا را مشغول میسازد و نمیخواهد مردم را منتقد بار بیاورد تا اعتراض کنند بلکه می خواهند سرگرم باشند به فکر پول درآوردن و رفاه زندگی خویش باشند.
حضور سلطه امیز امریکا در دنیا با پیشاهنگی سینما ورسانه حرکت می کند.مثلا فیلمهایی مانند ماتریکس در 198هزار سینمای دنیا هم زمان اکران میشود و دیگر جایی برای سینمای کشورهای دیگر نمیگزارد واین همان فرهنگ و ایدئولوژی آمریکاست که از دو قرن پیش آمده است که امریکا باید سلطه طلب باشد. او سینما را جلوی ارتش قرار داده است.

و ما:
در جنگ رسانه ای نباید بنشینیم ما دارای فرهنگ غنی و اصیلی اسلامی ایرانی هستیم که جاذبه های فراوانی دارد که مردم اروپا و امریکا را به خود جذب میکند حتی کاروین دو سال پیش گفته بود که 20 سال آینده اسلام تمام اروپا را میگیرد وامروز در منطقه نیز بسیارموفق بوده است که رسانه ها نقش مهمی دارد و به قول نوام چاسکی این سرکوب رسانه ای عرب را کاهش دهیم
فیلم و مردم خود و مردم جهان را روشن کنیم که ایشان چه اهداف جهنمی برای دنیا در نظر گرفته اند و کارنامه ی ایشان را نشان دهیم.

سید غلامحسن خاکزاد شاهاندشتی

دیدگاه ها

ارسال ديدگاه جديد

(لطفا از درج سوال در ديدگاه ها خودداري فرماييد براي طرح سوالات خود به اين آدرس مراجعه فرماييد)

  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • تگ های مجاز : <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.

 

کد امنیتی
این سوال برای آزمایش کردن شما است که آیا شما یک بیننده واقعی ( انسان ) هستید و یا یک رایانه برای ساخت اسپم .
کپچا تصویری
کارکترهایی که در تصویر نمایش داده میشوند را وارد کنید