چشم جادو

1076.jpgاهمیت رسانه های دیداری تصویری؛

تا به حال اسم فیلم هایی چون بی دخترم هرگز، سربازان آیت ا...، مستند ترس مقدس،(300) اسکندر، سنگسار ثریا را به کرات شنیده اید و موجب انزجار و نفریت شما شده است. آیا شده است که از خودمان بپرسیم که چرا غرب این هجمه ها را بر روی ما و جهانیان می ریزد.

اصولاً غرب متجاوز با دوصورت تهدید، ارعاب و فریب می کند و برنامه های خویش را پیش می برد.

1- تهدید سخت؛ که مربوط به جنگ و تهدیدات نظامی است.

2- تهدید نرم: این تهدید قوی تر و کاربردی تر از تهدید اول است در اینجا تصرف سرزمین نیست بلکه تهدید متوجه مغزها و قلب ها است یعنی با تصرف قلب، ایجاد محبت یا انزجار می کند وقتی قلب و مغز شما را کنترل کرد، یا به نوعی هدایت کرد، به راحتی اهداف خویش را پیاده می کند. در قرن انفجار اطلاعات و در دهکدۀ جهانی ارتباطات و دوران به صدا درآوردن طبل جنگ تمدن ها، هر قومی می کوشد تا افکار و اندیشه های خود را در قلب های متنوع هنر بریزد تا در عین ذهن و دل مخاطب نفوذ کند.

سینما :

سینما یکی از ابزارهای قوی برای اهداف جنگ نرم است، بعضی هنوز به سینما فقط به چشم سرگرمی می نگرند که این اشتباهی بس جدی است. باید این چنین گفت سرگرمی هدفمند و جهت دار که در لفافه اظهار وجود می کند، سینما به عنوان ابزار سلطۀ غرب در جهان، به عنوان قوی ترین و کاربردی ترین عنصر در عرصۀ تهاجم فرهنگی است، تهاجمی که دارای فرماندهان و سربازان فراوانی است که فرماندهان و سرکردگان آن بیشتر یهودی صهیونیستی است.

« امروزه استکبار جهانی که رئیس جمهور کنونی آمریکا سخن گوی آن است دنیای اسلام را صریحاً تهدید و سخن از جنگ صلیبی می گوید، شبکۀ استکباری صهیونیزم و سازمان جاسوسی آمریکا و انگلیس در همۀ دنیای اسلام سرگرم فتنه انگیزی اند، با پول و تشویق آنان به مقدسات اسلامی در رسانه ها علناً اهانت می شود و حتی سیمای ملکوتی پیامبر اعظم (صل الله علیه و آله و سلم) از جسارت سخیف آنان مصون نمی ماند، هزارها فیلم سینمایی و بازی رایانه ای و امثال آن با هدف زشت نمایاندن چهرۀ اسلام و مسلمین، تولید و روانۀ بازارها می شود، و این ها همه علاوه بر جنایات آنان در تعرض به کشورهای اسلامی و کشتارهای فلسطین و عراق و افغانستان و دخالت طلبکارانۀ آنان در کشورهای اسلامی برای تأمین منافع نامشروع سیاسی و اقتصادی است.»[1]

اساساً فرهنگ هرجامعه هویت و موجودیت آن جامعه را تشکیل می دهد و با انحراف فرهنگ،هرچند جامعه در بعدهای اقتصادی، سیاسی، صنعتی و نظامی قدرت مند و قوی باشد ولی پوچ و پوک و میان تهی است. اگر فرهنگ جامعه ای وابسته و مرتزق از فرهنگ مخالف باشد، ناچار دیگر ابعاد آن جامعه به جانب مخالف گرایش پیدا می کند و بالأخره در آن مستهلک می شود و موجودیت خود را در تمام ابعاد از دست می دهد. استقلال و موجودیت هرجامعه از استقلال فرهنگ آن نشأت می گیرد و ساده اندیشی است که گمان شود با وابستگی فرهنگی، استقلال در ابعاد دیگر با یکی از آن ها امکان پذیرش است. بی جهت و من باب اتفاق نیست که هدف اصلی استعمارگران که در رأس تمام اهداف آنان است، هجوم به فرهنگ جوامع زیر سلطه است.[2]

بی شک بالاترین و والاترین عنصری که در موجودیت هرجامعه دخالت اساسی دارد، فرهنگ آن جامعه است.

اساساً فرهنگ هر جامعه هویت و موجودیت آن جامعه را تشکیل می دهد و با انحراف فرهنگ، هرچند جامعه در بعدهای اقتصادی، سیاسی، صنعتی و نظامی قدرت مند و قوی باشد ولی پوچ و پوک و میان تهی است. اگر فرهنگ جامعه ای وابسته و مرتزق از فرهنگ مخالف باشد ناچار دیگر ابعاد آن جامعه به جانب مخالف گرایش پیدا می کند و بالاخره در آن مستهلک می شود و موجودیت خود را در تمام ابعاد از دست می دهد، استقلال و موجودیت هرجامعه از استقلال فرهنگ آن نشأت می گیرد و ساده اندیشی است که گمان شود با وابستگی فرهنگی، استقلال در ابعاد دیگر یا یکی از آن ها امکان پذیر است. بی جهت و من باب اتفاق نیست که هدف اصلی استعمارگران که در رأس تمام اهداف آنان است. هجوم به فرهنگی جوامع زیر سلطه است.[3]

باتوجه به توضیح یادشده وقتی بحث از تهاجم فرهنگی به میان می آید منظور از تهاجم به فرهنگ باید روشن باشد که تهاجم فرهنگی یعنی: تهاجم به ارزش ها، اخلاق، آداب، سنن و اعتقادات یک ملت، که مجموعۀ این گونه مسائل شخصیت و هویت ملّت را می سازد و نیروی مهاجم سعی دارد تا از طریق دگرگونی اندیشه ها و ارزش ها در هم شکستن اصول اخلاقی، سست کردن باورهای دینی، تغییر و تبدیل آداب و سنن اجتماعی، ملت مورد نظر را به پوکی و پوچی بکشاند و چون آن ها را از لحاظ شخصیتی تضعیف و روحیۀ استقلال و قدرت مقاومت را از آنان گرفت اصول فکری خویش را القا و فرهنگ و باورهایش را بر آن ها تحمیل می کند.

حضرت آیت الله خامنه ای می فرمایند: « مسئلۀ تهاجم فرهنگی که بنده بارها از آن اسم آورده ام و حقیقتاً و قلباً و روحاً نسبت به آن حساس هستم دو شاخۀ اساسی و مهم دارد که هر دو شاخه برای شما قابل توجه است:

یکی از آن هاعبارت اند :

جایگزین کردن فرهنگ بیگانه به جای فرهنگ بومی و این ادامۀ همان کاری است که در دوران پهلوی به صورت آزاد و نرخ شاه عباسی انجام گرفته است که با پیروزی انقلاب اسلامی بحمدالله قطع شد و این ها دارند فشار می آورند که همان کار باید انجام بگیرد.

شاخۀ دوم عبارت است از:

حمله به جمهوری اسلامی و ارزش های جمهوری اسلامی و ارزش های ملت ایران که از طرف فرهنگی، با نوشتن و تهیۀ فیلم و نمایش نامه ها و تنظیم کتاب ها و فصل نامه ها و با هدایت بیگانه امروز در کشور ما انجام می گیرد.».[4]

و در نتیجه «تهاجم فرهنگی، برای بی اعتقاد کردن نسل تو انجام می گیرد، هم بی اعتقاد کردن به دین، هم بی اعتقاد کردن به اصول انقلابی و هم بی اعتقاد کردن به آن تفکر فعالی که امروز استکبار و قلمرو قدرت های استکباری را به خطر و وحست انداخته است.»[5]

این که ما صحبت از تهاجم فرهنگی سینمایی را به میان آوردیم حال باید بگوییم فرهنگ چیست ؟

واژه شناسان در کتاب های لغت، واژۀ فرهنگ یا فرهنج را به ادب، تربیت و دانش و معرفت، حکمت و فضیلت، آداب و رسوم، سیرت و سنت و مجموعۀ علوم و معارف و هنرهای یک قوم و ملّت معنا کرده اند.

حال دانستیم فرهنگ چیست باید بدانیم در این تهاجم فرهنگی که سینما در راس آن قرار دارد چه نیروها و مهاجمانی قصد دارند در این مواجهه شرکت کنند :

صهیونیست یهودی بیشتر پایگاه های خبری یا شرکت های سینمایی بزرگ دنیا را در اختیار دارند ایشان در خبرگزاری هایی چون:

رویتر، آسوشیتدپرس، یونایتدپرس، بیشترین سهامدار آن شخصی یهودی به نام روچیلد است. نشریات معتبری چون: نیویورک تایمز، واشنگتن پست، تایمز، دیلی اکسپرس.

شرکت های سینمایی چون: دیزی چنل، دیزنی تلویژن یا فاکس، گولدن میجر

و یا موتورهای شبکه های اینترنتی مانند: google , yahoo

یا کمپانی های بزرگ تولید فیلم مانند: پارامونت پیکچیرز یا شرکت وارنر دارای بیشترین سهام داران یهودی صهیونیستی است.

لارا لینی بازیگر مشهور سینمای هالیوودی می گوید: تصور می کنیم که سرمایه گذاران ازبیشترین قدرت و نفوذ برخوردارند، متأسفم که می گویم اما باید پذیرفت که سرمایه گذاران از قدرت بسیاری برخوردارند.

حال وقتی می بینیم این گونه است، مسئولین در حوزۀ جنگ نرم باید دقت کنند که چطور باید از این ابزار فرهنگی استفاده کرد و مورد تهاجم و هجوم نرم دشمن قرار نگرید.

حال وقتی سینمایی که حکم انتقال فرهنگ را پیدا کرده است، آیا در ایران اسلامی به این نکات توجه می شود؟ و اساساً سینما در ایران در چه جایگاهی است؟ آیاسینمای ملی و بومی ما توانسته یک ابزار خوبی برای جنگ نرم باشد؟ افسوس و صد افسوس که گویا مسئولین از این امر مهم غافلند و یا زیاد به آن نمی پردازند

غرب با اهدافی فراوان پای به ابن عرصه گذاشته است:

1-ترویج سکولاریسم و اومانیسم (اصالت بشر)، لیبرالیسم، کاپیتالیسم و انکار معاد، کم رنگ کردن دین اسلام و تخریب اسلام و ایران از اهداف ایشان است، فیلم هایی چون فتنه، پادشاه، مجموعه دروغ ها و مونیخ و ... از این دسته اند. مثل فیلم سالت

2-ترویج بی بندوباری و فسادهای اخلاقی با هدف قرار دادن جوانان، همراه با خشونت های شدید و القای اضطراب و ترس بر جوامع دیگر مانند فیلم هایی چون: اسکندر و یا 300

کارگردانی هالیوودی می گوید: استودیو تصمیم می گیرد که چه فیلمی را کلید بزند و می توان گفت که قدرت از همین جا سرچشمه می گیرد. زمانی که آن ها می گویند ما این فیلم را می سازیم و یا این که نمی سازیم قدرت پاسخ مثبت و منفی دادن از آن آنه است، دراین میان من قدرت چندانی ندارم. شاید بتوانم آن ها را ترغیب کنم تا اجازه دهند فیلم خاصی تولید شود، اما قدرت واقعی از آن آنهاست.

می توانید در شبکۀ جهانی اینترنت نام یهودیان صهیونیست را با نام ishollywood jewish مشاهده کرد، که تقریباً شامل: 1500 نفر در هالیوود است.

3-ترویج زندگی غربی و مصرف گرایی، تجمل گرایی ،افراطی گری به بهانۀ مدگرایی از دیگر اهداف این سینما است مثل فیلم بوروس توانا

4-تبلیغ جادوگری، خرافات ها و نهله ها و فرق غیرالهی برای ایجاد کثرت گرایی در اندیشۀ مذهبی مردمان جهان مثل ارباب حلقه ها

کانور نویسندۀ ایتالیایی می گوید: سینما درحد خود هنری مستقل محسوب نمی شود ولی این نظر قانع کننده نیست، سینما نه فقط خلاصه و فشردۀ شش هنر دیگر است، بلکه هنری جدید و کاملاً متفاوت با هنرهای شش گانۀ دیگر به شمار می آید[6]

یعنی سینما به عنوان هنر هفتم در بردارندۀ شش هنر دیگر(1- موسیقی 2- نقاشی 3- معماری 4- باله 5-ادبیات 6- تأتر) است. شاید این جملۀ معروف به ذهنمان بیاید که سینما سخن گفتن با دوربین است.

زبان دوربین دارای ادبیات و قواعد خاص خودش است، تکلم دوربین نه تنها تکلم انسان است، بلکه فراتر و بالاتر از آن است. او می تواند بسیاری از اغراض و اهداف خویش را به شکلی ماهرانه و استادانه بیان کند که هیچ سخنوری به آن امر قادر نباشد. او نه تنها پیام می دهد، راهنمایی هم می کند، آموزش هم می دهد، جهت دار نیز می باشد.

اما این امر ریشه های جدی تری نیز دارد

ادبیات داستانی غرب :

امر تسلط از راه سینما دستی در ادبیات داستانی غرب نیز دارد داستان هایی مانند رابینسون کروزوئه، موبی دیک، یا سفرهای گالیور، پرین ( بی خانمان ) ، بل و سباستین، هاج زنبور عسل، تارزان و میکی موس و ... را به یاد می آورید

رابینسون کروزوئه وقتی وارد یک جزیرۀ بدوی می شود به مرور زمان آن ها را تربیت می کند، آموزش می دهد و به نوعی تفکر آن ها را جهت می بخشد، همان کاری که انگلیس در مستعمرات خویش انجام می داد.

در پل و سباستین، حاج زنبور عسل و داستانی واحدی دارند، بچه هایی که مادرشان را گم کرده اند و به دنبال مادر خویشند، مادر نماد وطن است، شاید انیمیشن های دیگر نیز به یاد آوردید، نل و پرین(بی خانمان) حنا دختری در مزرعه، از این دسته اند. که به نوعی تذکر میدهد که یهودیت از سرزمین خویش از مادر خویش دورند و می خواهند ان را پیدا کنند

غرب توانسته با قدرت سینما از لحاظ بصری بودنش تآثیری فوق العاده بر روح و روان جوامع دیگر بگذارد. بستری مناسب برای نفوذ تفکر و اندیشه های کاذب خود در غالب شخصیت های کذایی ارائه دهد.

به طور مثال سال های طولانی بود که در سراسر اروپا یهودیان را به عنوان موش کثیف می خواندند، صهیونیست برای پاک کردن این طرز فکر با همکاری شرکت دیزنی شخصیت انیمیشنی را به نام میکی موس طراحی کرد تا در دل کودکان و نوجوانان جای باز کند، موش شجاعی که در برابر سختی ها مقاومت می کند و با پشت کار و شجاعت پیروز می شود. در سال های بعد دیگر موش کثیف نبود بلکه تبدیل به موجودی دوست داشتنی شده بود که تام و جری در ادامۀ آن به نمایش درآمد.

هجمه غرب امروز :

غرب متجاوز ابتدا برای هجمه باید دشمن تراشی کند تا بتواند اهدافش را پیاده کند. بعد از جنگ جهانی، اولین دشمن غرب شوروی بود که بیشتر با نمادهای داس و چکش در فیلم ها نشان داده می شد. بعد از فروپاشی شوروی، غرب در فکر پیدا کردن دشمن جدیدی شد، اسلام و مسلمانان، غرب این بار دست طمع کار خویش را به سمت اسلام و مسلمانان نشانه گرفت.

سال ها سعی کرد بتواند راه نفوذی پیدا کند، فیلم های زیادی ساخت و هجمه ها را شروع کرد.

ستیزه جویی با عنصر عرب به خاطر مبارزه با فرهنگ اسلامی، از اهداف اصلی سینمای غرب شد، در این سری فیلم ها مردمان غرب مورد تهاجم مسلمانان قرار می گیرند، صدای اذان به کرات در این فیلم ها در حین ارتکاب ترور یا انفجار یا قتل و غارت شنیده می شود. همیشه چند زن با نمادهای اسلامی، چادر و پوشیه، درحال حرکتند که قصد القای بدوی بودن ، وحشی بودن مسلمانان را دارند، مسلمانان معمولاً انسان هایی با چشمان وحشی و ریش سیاه و ابروهای کلفت و با چفیه و اسلحه قصد دارند که به مردم معصوم غرب حمله کنند، و به مخاطبین القا می کنند که الآن مشکل ما مسلمانانند

بعضی از متفکرانشان می گویند: مشکل نه تنها مسلمانانند، بلکه مشکل از سرچشمه که اسلام باشد نشأت می گیرد.

فیلم هایی که در هالیوود با این نمادها ساخته شده است فراوان است

فیلم هایی مانند : دروغ های حقیقی، تصمیم اجرایی، بدون دخترم هرگز، عملیات کندر، صلح ساز، به نوعی سعی در ارائۀ تصویری غلط از جهان اسلام و مسلمانان دارند. ایشان مسلمانان را انسان هایی تک بعدی می انگارند، همراه با قساوت، خشونت و خطر آفرینی، مهاجم سیاسی، ستیزجو و بی منطق و متعصب، مردسالار، و به ذلت کشیدن زنانشان، فقیر و عقب ماندۀ فرهنگی، دارای انحرافات اخلاقی؛ در عین حال شاید نماز هم بخوانند و یا قرآن هم حمل کنند.

شما در فیلم های هالیوودی نشانی از عرب مهربان و قهرمان ندارید، در این سینما عرب مسلمان همیشه منفور است. در مقابل، قهرمان غربی، خوش اندام، زرنگ، فهیم، دلسوز و فداکار است. او بیشتر جوامع را از دست مسلمانان تروریست و متعصب، می رهاند، مانند فیلم قفسه درد یا rendition ، نیروی دلتا، راهی به سوی بهشت، عملیات کندر، فک های دریایی، به سوی خورشید، بیابان های مرگبار،محاصره، از این دسته اند. که می توان به اهمیت و کارکرد آن ها پرداخت.

پی‌نوشت‌ها:
[1] مقام معظم رهبری ، دفاع از قدس و حمایت حقوق مردم فلسطین، 26/1/85
[2] امام خمینی ، صحیفۀ نور، ج15، ص160
[3] صحیفۀ نور-ج15-ص160
[4] . فرهنگ و تهاجم فرهنگی(آقا) ص4و5
[5] . همان
[6] . رالف استیوسن، وژاره دیری، هنر سینما،ص99

سید غلامحسن خاکزاد شاهاندشتی

دیدگاه ها

ارسال ديدگاه جديد

(لطفا از درج سوال در ديدگاه ها خودداري فرماييد براي طرح سوالات خود به اين آدرس مراجعه فرماييد)

  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • تگ های مجاز : <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.

 

کد امنیتی
این سوال برای آزمایش کردن شما است که آیا شما یک بیننده واقعی ( انسان ) هستید و یا یک رایانه برای ساخت اسپم .
کپچا تصویری
کارکترهایی که در تصویر نمایش داده میشوند را وارد کنید