ويژگي شبكه هاي اجتماعي

1669.jpgنسل اول وب : ( 1990 تا 2000)را می توان اولین دوره در معرفی و ورود مردم برای ارتباطات در فضای مجازی دانست:
1. ايميل
2. وب سايت
3. موتورهاي جستجو
4. يلو پيج ها
5. دايركتوري ها
6. چت رومها ( ياهو )
نسل دوم وب : ( 2000 تا 2009) در این دوره سییستم های ارتباطی شکل ارتقا یافته ای یافت و از ارتباطات یک سویه به ارتباطات دوسویه پیشرفت کرد که از آن جمله می توان به تعدادی از آن ها اشاره کرد:
1- وبلاگها ( داخلي و خارجي ، نرم افزارهاي بلاگ نويسي )
2 - ميكروبلاگها ( توئيتر ، فرند فيدز )
3 - شبكه هاي دوست يابي ( اوركات )
4- شبكه هاي اجتماعي ( فيس بوك ، ماي اسپيس ، دليشز، كلوب ، گوگل ويو )
5-ويكي ها ( ويكي پديا ، ويكي مديا )
6-سايت هاي اشتراك گذاري ( فليكر ، يوتيوب ، كلام تي وي )
7. تالارهاي گفتگو ( انواع فرومهاي عمومي و تخصصي )
8. گروه هاي ايميلي ( ياهو و گوكل )
9. خبرخوانها ( انواع فيدها ، گوگل ريدر ، نيوز پارسيك )
10. پادكستها ( پادكست ، ودكست )
11. لينكدوني هاي عمومي ( بالاترين ، ديگ )
12. -پيام رسانها ( ياهو مسنجر ، گوگل تاك )

ويژگي هاي شبكه هاي اجتماعي
هويت : هويت در شبكه هاي اجتماعي به سمت واقعي تر شدن پيش مي رود چون هيچ كس مايل نيست فرد ناشناس را به ليست دوستان خودش اضافه كند ، شما در ليست دوستانتان در فيس بوك با افراد واقعي طرف هستيد . اما مثلا در عصر وبلاگ ها اين مساله تا حد زيادي قابل پنهان كردن بود.

ويژگي هاي شبكه هاي اجتماعي

1- دوستي : تعميق دوستي ها بين جنس مخالف ، بين همكلاسي ها ، همكاران ، هم عقيده ها ، دوستي با دوستان دوستان
2- اعتماد : قابليت اعتماد به شبكه هاي اجتماعي بيش از وب سايتها است چون اطلاعات ، فيلتر نشده و خام منتقل مي شود ، قدرت اعتماد به شاخص بودن يا مشهور بودن فرد توليد كننده اطلاعات بستگي دارد
3- حلقه هاي مخاطبان : به جاي مخاطبان انبوه ، حلقه هايي كوچك و بزرگ از مخاطبان شكل مي گيرد.اين حلقه ها در جاهايي با يكديگر همپوشاني دارد . تاثير گذاري هر شبكه بر هر حلقه به تناسب تخصصي بودن يا گرايش خاص آن شبكه است
4- قدرت كندو سازي : قابيلت لينك دهي ، ترك بك ، دنبال كردن ، علايق مشترك يعني كندوسازي
5- استناد و تعميم : فيلم ، عكس ،صدا و متون اصلي رسانه ها ، قابليت استناد و تعميم را بالا برده است . شنيدن كي بود مانند ديدن ؟
6- ادغام فناوري ها : شبكه هاي اجتماعي محصول ادغام فناوري هاي جديد وب 2 هستند ،آژاكس ، XML ، HTTPS، RSS،
7 - پرستيژ : امروزه افراد ، مجريان تلويزيون ، اساتيد دانشگاه ، دانشجويان ، روزنامه نگاران ، سياستمداران و هنرمندان به جاي آدرس ايميل يا وب سايت يا وبلاگ ، شناسه فيس بوك خود را اعلام مي كنند . حتي برنامه هاي تلويزيوني نيز آدرس فيس بوك دارند .
8- گپ : شبكه ها قابليت گپ يا همان چت كردن را با خود به همراه دارند .
9- نقد بي رحمانه : شبكه هاي اجتماعي فضاي تعاملي جسورترين آدم هايي است كه سرشان درد مي كنند و فعاليت در اين شبكه ها را نوعي فعاليت مدني و حتي مبارزه مدني مي دانند . لذا از نقد بي رحمانه حاكميت ، سياستمداران ؛ رسانه هاي رسمي ابايي ندارند . به همين جهت زبان آنها متفاوت با ساير رسانه ها به نظر مي رسد .
10- دنبال كردن ودنبال شدن : فالو شدن و فالو كردن افراد امري لذت بخش است . شما نيز دوست داريد دنبال شويد .شخصي نگاري يا روزنگاري در وبلاگها بر همين اساس اتفاق افتاده است . مانند توئيتر
11- باز انتشار : در محيط شبكه ها به خصوص سايتهاي لينكدوني ، خبرها پالايش و انتخاب شده و باز انتشار مي شوند .
12- خرد جمعي : همه چيز را همگان دانند و همگان هنوز از مادر زاده نشده اند : حكيم بزرگمهر . اما در عصر شبكه ها همكان در حال زاده شدن است . گرايش عمومي را مي شود از اين فضاها سنجيد . شبكه هاي اجتماعي بهترين فضاي افكار سنجي هستنند .
13- جهاني بودن ( مترجم گوگل) : حذف مرزهاي زباني مهمتريم اتفاقي است كه در فضاي جديد وب اتفاق افتاده است .
14- سرگرمي : سرگرمي ، ظنر ، خنده ، شوخي ، سركار گذاشتن ، سوتي و گاف گرفتن ، كارهاي مونتاژي و فتوشاپي كردن ، دست انداختن سياستمداران ، معما طرح كردن از ويژگي هاي اين شبكه ها است .
15- سفارشي شدن : هرزه گردي و ولگردي در فضاي وب در حال حذف شدن است . شما محتوا را سفارش مي دهيد . با استفاده از فيد ها ، خروجي ها و ريدرهاي آنلاين و آفلاين
16- جستجو شدن : از طريق تركيب موتورهاي جستجو با بسياري از شبكه ها شما مي توانيد در اين فضاها همزمان جستجو كنيد و جستو شويد .
17- اطلاع رساني و خبر رساني : رسانه هاي شهروندي ، خبرنگاران شهروند . از سونامي تا رخدادهاي انتخاباتي تهران
18- رسانه نسل جوان : نو بودن ، خلاق بودن و ابتكاري بودن باعث جذب جوانها به اين پديده شده است
19-رسانه جايگزين : نقش رسانه هاي جايگزين را ايفا مي كنند در مقابل رسانه هاي جريان اصلي
20- تركيب با موبايل : اغلب اين فناوري ها يا نسخه موبايل دارند ، يا با استفاده از موبايل قابل انتشار و دسترسي هستند . مستندات محتوايي اين رسانه ها نيز توسط موبايل توليد مي شود
21- شفاف شدن بيش از گذشته : درون خانه هاي شيشه اي زندگي مي كنند از كوچكترين رخدادهاي همديگر مطلع مي شوند .
22-ابتكار و خلاقيت : نوآوري در ذات شبكه ها است . ارتباطات افقي ، پيشنهادات خلاقه ، طوفانهاي مكرر فكري در اين محيط ها اتفاق مي افتد
23-ساختار دمكراتيك : مانند بالاترين ، ويكي پديا ، گوگل زمين ، وبلاگها ، فرومها و همه برابرند.
24-قدرت سرمايه اجتماعي : فوکوياما : وجود مجموعه معيني از ارزش هاي غير رسمي دانست که در ميان اعضاي گروه مشترک بوده و همکاري را در ميان آنها بهبود مي بخشد
25- تحرك اجتماعي : جنبش های اجتماعی با تحرک یا تجمع گروه هایی از افراد متولد می‌شوند. این تحرک (mobility ) از یک سو به معنای جابجایی جمعیت است و از سوی دیگر به معنای سرعت یافتن ایده ها، ارتباطات و تماس ها است. در این شرایط افرادی که کمتر محتمل بود با همدیگر ارتباط داشته باشند یا پیوندی بین آن ها به وجود آید، فرصت آن را خواهند یافت تا یکدیگر را همیابی کند. تحرک جغرافیایی یا جابجایی جمعیت امکان فرا تر رفتن از محیط سنتی و قرار گرفتن در شرایط جدیدی را مهیا خواهد کرد که ظرفیت های افراد را افزایش خواهد داد.
26- چند رسانه اي : استفاده از چند رسانه اي ها در شبكه هاي اجتماعي ، قابليت جديدي است كه قدرت اين نوع رسانه ها را بالا برده است . فيلم ، صوت ، عكس ، انيميشن ، متن و گرافيك و لينك .
27- ارتباطات غير رسمي : خارج از نهادهاي رسمي آموزشي ، رسانه اي ، حكومتي و سياسي .

چشم انداز:
آن چه بسیار نزدیک به ذهن و قریب الوقوع است این است که آينده متعلق به شبكه هاي اجتماعي است و باید خود را از نظر فکری و عملی آماده دست و پنجه نرم کردن با آن بود زیرا مردمی که ما با آنها در ارتباطیم مهمترين توليد كنندگان و مصرف كنندگان اطلاعات در محيط شبكه ها هستند بنابرین باید مجهز شد.اما فراتر از عموم مردم شبكه هاي اجتماعي چالش اصلي حكومتها در جامعه اطلاعاتي هستند این سیستم و جریان بسیار نقش کلیدی در تاثیر گذاری و جهت بخشی به در گیری ها , منازعات و یا روشنگری و اریه راهکارهای صحیح در فضای مجازی و خارجی است اما دردناک از همه آن که هيچ شناختي از شبكه هاي اجتماعي در ايران به صورت علمي و آكادميك وجود ندارد و مكانيزم شبكه ها براي نظام سياسي قابل درك نيست و بيشتر تئوري توطئه مطرح مي شود و اقدامات عملیاتی برای مقابله و توانمندی در این عرصه ضعیف است.

سید غلامحسن خاکزاد شاهاندشتی
imankhakzad@gmail .com
www.majaleha.blogfa.com

نسل اول وب : ( 1990 تا 2000)را می توان اولین دوره در معرفی و ورود مردم برای ارتباطات در فضای مجازی دانست:
1. ايميل
2. وب سايت
3. موتورهاي جستجو
4. يلو پيج ها
5. دايركتوري ها
6. چت رومها ( ياهو )
نسل دوم وب : ( 2000 تا 2009) در این دوره سییستم های ارتباطی شکل ارتقا یافته ای یافت و از ارتباطات یک سویه به ارتباطات دوسویه پیشرفت کرد که از آن جمله می توان به تعدادی از آن ها اشاره کرد:
1- وبلاگها ( داخلي و خارجي ، نرم افزارهاي بلاگ نويسي )
2 - ميكروبلاگها ( توئيتر ، فرند فيدز )
3 - شبكه هاي دوست يابي ( اوركات )
4- شبكه هاي اجتماعي ( فيس بوك ، ماي اسپيس ، دليشز، كلوب ، گوگل ويو )
5-ويكي ها ( ويكي پديا ، ويكي مديا )
6-سايت هاي اشتراك گذاري ( فليكر ، يوتيوب ، كلام تي وي )
7. تالارهاي گفتگو ( انواع فرومهاي عمومي و تخصصي )
8. گروه هاي ايميلي ( ياهو و گوكل )
9. خبرخوانها ( انواع فيدها ، گوگل ريدر ، نيوز پارسيك )
10. پادكستها ( پادكست ، ودكست )
11. لينكدوني هاي عمومي ( بالاترين ، ديگ )
12. -پيام رسانها ( ياهو مسنجر ، گوگل تاك )

ويژگي هاي شبكه هاي اجتماعي
هويت : هويت در شبكه هاي اجتماعي به سمت واقعي تر شدن پيش مي رود چون هيچ كس مايل نيست فرد ناشناس را به ليست دوستان خودش اضافه كند ، شما در ليست دوستانتان در فيس بوك با افراد واقعي طرف هستيد . اما مثلا در عصر وبلاگ ها اين مساله تا حد زيادي قابل پنهان كردن بود.

ويژگي هاي شبكه هاي اجتماعي

1- دوستي : تعميق دوستي ها بين جنس مخالف ، بين همكلاسي ها ، همكاران ، هم عقيده ها ، دوستي با دوستان دوستان
2- اعتماد : قابليت اعتماد به شبكه هاي اجتماعي بيش از وب سايتها است چون اطلاعات ، فيلتر نشده و خام منتقل مي شود ، قدرت اعتماد به شاخص بودن يا مشهور بودن فرد توليد كننده اطلاعات بستگي دارد
3- حلقه هاي مخاطبان : به جاي مخاطبان انبوه ، حلقه هايي كوچك و بزرگ از مخاطبان شكل مي گيرد.اين حلقه ها در جاهايي با يكديگر همپوشاني دارد . تاثير گذاري هر شبكه بر هر حلقه به تناسب تخصصي بودن يا گرايش خاص آن شبكه است
4- قدرت كندو سازي : قابيلت لينك دهي ، ترك بك ، دنبال كردن ، علايق مشترك يعني كندوسازي
5- استناد و تعميم : فيلم ، عكس ،صدا و متون اصلي رسانه ها ، قابليت استناد و تعميم را بالا برده است . شنيدن كي بود مانند ديدن ؟
6- ادغام فناوري ها : شبكه هاي اجتماعي محصول ادغام فناوري هاي جديد وب 2 هستند ،آژاكس ، XML ، HTTPS، RSS،
7 - پرستيژ : امروزه افراد ، مجريان تلويزيون ، اساتيد دانشگاه ، دانشجويان ، روزنامه نگاران ، سياستمداران و هنرمندان به جاي آدرس ايميل يا وب سايت يا وبلاگ ، شناسه فيس بوك خود را اعلام مي كنند . حتي برنامه هاي تلويزيوني نيز آدرس فيس بوك دارند .
8- گپ : شبكه ها قابليت گپ يا همان چت كردن را با خود به همراه دارند .
9- نقد بي رحمانه : شبكه هاي اجتماعي فضاي تعاملي جسورترين آدم هايي است كه سرشان درد مي كنند و فعاليت در اين شبكه ها را نوعي فعاليت مدني و حتي مبارزه مدني مي دانند . لذا از نقد بي رحمانه حاكميت ، سياستمداران ؛ رسانه هاي رسمي ابايي ندارند . به همين جهت زبان آنها متفاوت با ساير رسانه ها به نظر مي رسد .
10- دنبال كردن ودنبال شدن : فالو شدن و فالو كردن افراد امري لذت بخش است . شما نيز دوست داريد دنبال شويد .شخصي نگاري يا روزنگاري در وبلاگها بر همين اساس اتفاق افتاده است . مانند توئيتر
11- باز انتشار : در محيط شبكه ها به خصوص سايتهاي لينكدوني ، خبرها پالايش و انتخاب شده و باز انتشار مي شوند .
12- خرد جمعي : همه چيز را همگان دانند و همگان هنوز از مادر زاده نشده اند : حكيم بزرگمهر . اما در عصر شبكه ها همكان در حال زاده شدن است . گرايش عمومي را مي شود از اين فضاها سنجيد . شبكه هاي اجتماعي بهترين فضاي افكار سنجي هستنند .
13- جهاني بودن ( مترجم گوگل) : حذف مرزهاي زباني مهمتريم اتفاقي است كه در فضاي جديد وب اتفاق افتاده است .
14- سرگرمي : سرگرمي ، ظنر ، خنده ، شوخي ، سركار گذاشتن ، سوتي و گاف گرفتن ، كارهاي مونتاژي و فتوشاپي كردن ، دست انداختن سياستمداران ، معما طرح كردن از ويژگي هاي اين شبكه ها است .
15- سفارشي شدن : هرزه گردي و ولگردي در فضاي وب در حال حذف شدن است . شما محتوا را سفارش مي دهيد . با استفاده از فيد ها ، خروجي ها و ريدرهاي آنلاين و آفلاين
16- جستجو شدن : از طريق تركيب موتورهاي جستجو با بسياري از شبكه ها شما مي توانيد در اين فضاها همزمان جستجو كنيد و جستو شويد .
17- اطلاع رساني و خبر رساني : رسانه هاي شهروندي ، خبرنگاران شهروند . از سونامي تا رخدادهاي انتخاباتي تهران
18- رسانه نسل جوان : نو بودن ، خلاق بودن و ابتكاري بودن باعث جذب جوانها به اين پديده شده است
19-رسانه جايگزين : نقش رسانه هاي جايگزين را ايفا مي كنند در مقابل رسانه هاي جريان اصلي
20- تركيب با موبايل : اغلب اين فناوري ها يا نسخه موبايل دارند ، يا با استفاده از موبايل قابل انتشار و دسترسي هستند . مستندات محتوايي اين رسانه ها نيز توسط موبايل توليد مي شود
21- شفاف شدن بيش از گذشته : درون خانه هاي شيشه اي زندگي مي كنند از كوچكترين رخدادهاي همديگر مطلع مي شوند .
22-ابتكار و خلاقيت : نوآوري در ذات شبكه ها است . ارتباطات افقي ، پيشنهادات خلاقه ، طوفانهاي مكرر فكري در اين محيط ها اتفاق مي افتد
23-ساختار دمكراتيك : مانند بالاترين ، ويكي پديا ، گوگل زمين ، وبلاگها ، فرومها و همه برابرند.
24-قدرت سرمايه اجتماعي : فوکوياما : وجود مجموعه معيني از ارزش هاي غير رسمي دانست که در ميان اعضاي گروه مشترک بوده و همکاري را در ميان آنها بهبود مي بخشد
25- تحرك اجتماعي : جنبش های اجتماعی با تحرک یا تجمع گروه هایی از افراد متولد می‌شوند. این تحرک (mobility ) از یک سو به معنای جابجایی جمعیت است و از سوی دیگر به معنای سرعت یافتن ایده ها، ارتباطات و تماس ها است. در این شرایط افرادی که کمتر محتمل بود با همدیگر ارتباط داشته باشند یا پیوندی بین آن ها به وجود آید، فرصت آن را خواهند یافت تا یکدیگر را همیابی کند. تحرک جغرافیایی یا جابجایی جمعیت امکان فرا تر رفتن از محیط سنتی و قرار گرفتن در شرایط جدیدی را مهیا خواهد کرد که ظرفیت های افراد را افزایش خواهد داد.
26- چند رسانه اي : استفاده از چند رسانه اي ها در شبكه هاي اجتماعي ، قابليت جديدي است كه قدرت اين نوع رسانه ها را بالا برده است . فيلم ، صوت ، عكس ، انيميشن ، متن و گرافيك و لينك .
27- ارتباطات غير رسمي : خارج از نهادهاي رسمي آموزشي ، رسانه اي ، حكومتي و سياسي .

چشم انداز:
آن چه بسیار نزدیک به ذهن و قریب الوقوع است این است که آينده متعلق به شبكه هاي اجتماعي است و باید خود را از نظر فکری و عملی آماده دست و پنجه نرم کردن با آن بود زیرا مردمی که ما با آنها در ارتباطیم مهمترين توليد كنندگان و مصرف كنندگان اطلاعات در محيط شبكه ها هستند بنابرین باید مجهز شد.اما فراتر از عموم مردم شبكه هاي اجتماعي چالش اصلي حكومتها در جامعه اطلاعاتي هستند این سیستم و جریان بسیار نقش کلیدی در تاثیر گذاری و جهت بخشی به در گیری ها , منازعات و یا روشنگری و اریه راهکارهای صحیح در فضای مجازی و خارجی است اما دردناک از همه آن که هيچ شناختي از شبكه هاي اجتماعي در ايران به صورت علمي و آكادميك وجود ندارد و مكانيزم شبكه ها براي نظام سياسي قابل درك نيست و بيشتر تئوري توطئه مطرح مي شود و اقدامات عملیاتی برای مقابله و توانمندی در این عرصه ضعیف است.

سید غلامحسن خاکزاد شاهاندشتی

دیدگاه ها

ارسال ديدگاه جديد

(لطفا از درج سوال در ديدگاه ها خودداري فرماييد براي طرح سوالات خود به اين آدرس مراجعه فرماييد)

  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • تگ های مجاز : <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.

 

کد امنیتی
این سوال برای آزمایش کردن شما است که آیا شما یک بیننده واقعی ( انسان ) هستید و یا یک رایانه برای ساخت اسپم .
کپچا تصویری
کارکترهایی که در تصویر نمایش داده میشوند را وارد کنید