نقد فیلم کمدی سیاه : زندگی زیباست

1311.jpgفیلمی که در مکان کشور ایتالیا در سال 1939 را روایت می کند این فیلم کمدی سیاهی است که بازیگر نقش اول و کارگردان و نویسنده ان کمدین مشهور ایتالیایی ، روبرتو بنگینی است فیلم کافه و سیگار در سال 2004 از اخرین کارهای وی است فیلم زندگی زیباست در واقع یک درام اجتماعی خانوادگی است که از قاب کمدی استفاده می کند و البته به دلیل وقت ساخت به ویژه توانمند بازیگر نقش اول موفق به کسب 20 مقام و جایزه می گردد و توزیع کننده این فیلم در سال 1999 اکران شده شرکت مشهور میراماکس است با نگاهی دقیق می توان به راحتی دریافت که فیلم علی رغم ظاهری کمدی دراماتیک بلا فاصله و از همان صحنه های اغاز قصد دارد که به موضوعات سیاسی مرتبط با جنگ دوم جهانی بپردازد اگر تا اواسط این فیلم این مسائل را چندان مشاهد نکنیم از ان به بعد واز اغاز ورود حاکمان نظامی به ایتالیا این مسئله اعیان میگردد نیمه نخست فیلم قصه دارد تا شخصیت جذاب و دوست داشتنی و شوخ طبع و مظلوم و زیرک بازیگر نقش اول رانشان دهد او یک ایتالیایی محبوب مردم مغضوب حاکمان و ثروتمندان عاشق خانواده و دائما در شوخی و در حال کسب زیرکانه منافع کوچک خود است

برای کسانی که تا حدودی با سینمای یهودی اشنا باشند این شخصیت معنا دار است و نیاز به لو دادن این مسئله نیست که وی نقش یک جوان ایتالیایی یهودی را بازی می کند و حتما از توضیحات فوق روشن گشته که موضوع فیلم در حال واقع به مسئله یهودیان در جنگ دوم و یا به عبارتی افسانه هولو کاست بر میگردد هر چند اکثرده ها خیلی که درباره هولوکاست ساخته شده در مورد المان لهستان و یا اروپای شرقی است ولی این بار گویی قصد تعمیم این قصه به ایتالیا نیز وجود دارد به ویژه که کشورهای جنوب اروپا به طور سنتی رابطه چندان خوبی با یهودیان نداشته اند برای افرادی با فیلمهای هولوکاست اشنا هستند واضح است که یک کلیشه همیشگی را همیشه باید مشاهده کنند همواره یهودیان مردمی مظلوم مثبت یا متدین و هنرمند هستندکه مورد ظلم به دست نازی ها قرار گرفته و قتل عام می کردن در فیلم پیدا نیست هنرمند یهودی ان قدر مظلوم و شکننده است که هیچ کاری برای دفاع از خود نمی توند انجام دهد و سر انجام دست تقدیر او را به سلامت وا می دارد در مقابل دشمنان یهودیان افرادی ستمگر ، بی منطق خود خواه و منفعت طلب و انقدر درنده خو هستند که انتظار هیچ ترحمی را نمی توان از انها داشت محدودیت های فراوان شکنجه قتلهای بی دلیل و کوره های ادم سوزی سیری است که یک بیننده باید مشاهده کند تا به اخر فیلم برسد و تاثر شدیدی از فضای یهودی ستیزی و البته ضد بشری داستان پیدا کند

در برخی از این فیلم ها که مشهورترین انها فیلم فهرست شینلدر اسپیلبرگ است فیلم خصوصا به مانور روی تصاویر دلهره اور و سفید و سیاه تاثیر گذار می پردازد ولی با کهنه شدن این سبک از فیلم سازی در فیلم های جدیدتر مانند پیانیست اتفاقات تجدیدی رخ می دهد که مخاطب را هر چه بیشتر به تعلیق ببرد و ضمن جذاب ترنمودن فیلم شخصیت پردازی امروزی برروی زیباتری به یهودیان بدهد در برخی از این فیلمها به منجی بودن متفقین نیز تاکید خاصی می گردد و هر چند در تعیین سهم این نجات دهندگان رعایت انصاف نمی گردد توضیحات فرق مشخص می گردد که فیلم زندگی زیباست نیز کلیشه هولو کاست را با هنرمند با هنرمندان ایتالیایی باز سازی می کند بیننده تا ازاواسط فیلم مجذوب هنرنمایی بنکینی در نقش گویدوس که سخت مخاطب را مغلوب شخصیت خودش می کند اما به مرور وقایع جدیدی رخ می دهد و ان درگیر شدن ایتالیا در جنگ دوم و ورود نازی به ایتالیاست مشکلی که فلیم ساز با ان رو به روست از انجا نشات می گیرد که دیگر حتی در خود افسانه هولوکاست نیز سخنی از یهودی ستیزی در ایتالیا نیست بنابر این فیلم ساز داستان خود را محدود می کند به محدودیت های یهودیان در ایتالیا جمع اوری کردن انها از خانه یشان و انجام کار اجباری .

از اواسط فیلم به بعد ما این موضوع را دستمایه طنز سیاه می بینیم علی رغم اینکه فیلم همچنان فضای کمدی دارد ولی برای قوی تر کردن بعد دراماتیک ان کودکی خوش بیان کنجکاو نیز به فیلم اضافه گشته و تا پایان فیلم به عنوان شاهد بی گناه و با وجدان نظاره گر وقایع باشد و از سوی دیگر با کلامی کورکانه این وقایع را یک بازی های زیبا برای فرزندش توضیح دهد همسر فداکار وی نیز برای همدردی و مشارکت در سرنوشت همسر و فرزندش داوطلبانه خود را وارد اردوگاه می کند تا بیش از بیش شاهد فضایی غم بار و احساسی باشیم و وقایع فیلم سعی دارد مخاطب را متقاعد سازد که شخصیت های منفی هیچ گونه منطق انسان دوستی و احساساتی ندارند و علاوه بربرخوردهای مناسب یهودیان قصد و هیچ گونه تسامحی در بر خورد هایشان ندارند از ان جا که بعد دراماتیک فیلم تکمیل نشده است و هنوز چشم گریان او بر لب خندان او تاثیر جدی ندارد داستان نقطه اوجی را برای خود فراهم می اورد و ان اعدام مظلومانه پدر در لحظات شکست متفقین در شرایطی که در مقابل فرزندش ظاهر سازی کند و او را بخنداند سر انجام این داستان با ازاد شدن ایتالیا پایان می رسد از انجا که ایتالیا خود یک اشغاگر بوده است توسط هیچ کشوری اشغال نگردیده است برای کاهش تاثیرات منفی عواطف مردمی ایتالیا معتقدین از نازی ها المانی قلمداد می شوند تا سر انجام با وجود ارتش متفقین این کشور ازاد شود صحنه اخر فیلم رسیدن کودک به ارزوهایش و وعده پدر است او به اغوش مادرش باز گشته است و هدیه می گیرد فیلم درامی تاثیر گذار می گردد که هم غم بار است هم برای ایندگان راهگشا راهی با ازادی امریکایی و حضور یهودیان موجه همرا ه است.

سید غلامحسن خاکزاد شاهاندشتی

دیدگاه ها

ارسال ديدگاه جديد

(لطفا از درج سوال در ديدگاه ها خودداري فرماييد براي طرح سوالات خود به اين آدرس مراجعه فرماييد)

  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • تگ های مجاز : <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.

 

کد امنیتی
این سوال برای آزمایش کردن شما است که آیا شما یک بیننده واقعی ( انسان ) هستید و یا یک رایانه برای ساخت اسپم .
کپچا تصویری
کارکترهایی که در تصویر نمایش داده میشوند را وارد کنید