صاحبان قلاده هاي طلا

1281.jpgوقتي مي‏خواهي درباره فيلم قلاده‏هاي طلا با لقب سياسي ترين فيلم تاريخ سينماي ايران جملاتي را بنويسي شما را بر آن مي‏دارد كه حساس تر به موضوع نگاه کني و به موضوعات اطراف، توجه ويژه‌اي داشته باشي.
کارگردان و فيلم‌نامه نويس: ابوالقاسم طالبي
تهيه‌كننده: محمد خزاعي به سفارش مؤسسه روايت فتح
زمان فيلم: 100 دقيقه
اين فيلم داراي چه ويژگي خاصي است كه مردم را حساس مي‏كند و به خواص تذكر و هشدار مي‏دهد؟ اگر سري به سينماي دنيا بزنيم، فيلم محرمانه لس‌آنجلس، يکي از شاهكار‏هاي فيلم‏هاي سياسي جهان به حساب مي‏آيد. كارگردان فيلم قلاده‏هاي طلا گفته است: سينما وقتي مي‏خواهد وارد قضاوت بشود، مي‏گذارد زمان بگذرد؛ اما من نمي‏خواستم قضاوت كنم؛ من مي‏خواستم نقل كنم و بگويم در اين اتفاقي كه افتاده، همه يك طرف قضيه را ديده‌اند؛ اما آن روي سكه هم هست. من وقايع را نقل كردم. عده‌اي مي‏گفتند: برج ميلاد، گرايشش جور ديگر است؛ اما من تنها بر روي زوايايي كه ديده نمي‏شد، نور دادم و گفتم اينها هم وجود دارد.
اگر به سينماي سياسي خوب توجه شود، باعث مي‏شود که يك جريان هدفمند انتقاد، از درون جامعه شكل بگيرد؛ جرياني که اركان را تقويت و پايه‏هاي سست را نمايان مي‏كند و اين، يعني شناخت بيماري که هم براي عوام و هم براي خواص، تذكر خوبي است.

داستان فيلم
ماجراي کلي اين فيلم در رابطه با حوادث بعد از انتخابات و فتنه سال 88 مي‏باشد. در ابتداي فيلم، گوينده‌اي به برنامه سازمان‏هاي جاسوسي CIA، MI6 و موساد، تحت عنوان کميته مشترک براي سوء استفاده از انتخابات ايران، جهت براندازي نظام ايران اشاره مي‏کند. سال 2007م. است و سرويس MI6 شروع به فعاليت كرده است و بمب‌گذاري در هواپيماي سيد محمد خاتمي و بمب‌گذاري در مقر بي‌نظير بوتو را طراحي كرده است. فيلم داراي داستان مشخصي است. قلاده‏هاي طلا، داستان يک خرابکار حرفه‌اي است که وارد کشور مي‏شود و مأموريت دارد با کمک ضد انقلاب داخلي، شرايطي را ايجاد کند که باعث تنش در کشور و سرانجام، سرنگوني نظام جمهوري اسلامي شود. در ابتدا قرار است هواپيمايي در تهران با 120 مسافر كه يكي از مسافرانش سيد محمد خاتمي است منفجر شود تا به سبب كشه شدن سيد محمد خاتمي جرياني براي خون خواهي وي به راه بيفتد اما عمليات انفجار موفق نمي‌شود و طرحي جديد ريخته مي‏شود. جاسوس وارد ايران مي‏‌شود. مأموريت تعقيب جاسوس توسط يك پيامك لو مي‏رود و جاسوس فرار مي‏كند. نگاه كارگردان در همين جا حائز اهميت است.
طالبي گفته است: واقعاً وقايع پيچيده‌اي رخ داد. اين فيلم تنها يك فيلم اكشن و حادثه‌اي نيست و در واقع، اگر ترور خاتمي رخ مي‏داد، معلوم نبود چه اتفاقي در آن برهه زماني مي‏افتاد و اصلاً چه شد كه در پرواز خاتمي تغيير ايجاد شد و آن نوشته‌اي كه به امنيت پرواز داده شد، از طرف چه کسي بود. اينها همه زواياي پنهان وقايع است كه بايد روشن شوند و ما نمي‏خواهيم بگوييم چرا اين كارها را كردند؛ بلکه مي‏خواهيم بگوييم چه كار‏هايي كردند.
شهر شلوغ شده و داراي چهره‌اي انتخاباتي است و همزمان سخنان موسوي پخش مي‏شود كه گويي محرك اين اعتراضات
است. فيلم كمي كليشه‌اي است و وقتي بحث آقازاده‌ها مي‏شود، سريع فائزه‏ هاشمي را نشان مي‏دهد و تصويري كه همسر آقاي ‏هاشمي مي‏گويد: اگر تقلب كردند، بريزيد خيابان‌ها.

اتفاق نظر مخالفان
منافقين با سلطنت طلب‌ها هم دست شده، در حال جاسوسي و انتقال پيام به خارج كشور هستند و پل ارتباطي بين دو طرف مي‏باشند. اوائل فيلم، خوش ساخت و قوي نيست و جذابيتي ندارد. داستان، آغاز ضعيفي دارد و پراكندگي آن زياد به نظر مي‏رسد. كارگردان هم با تكيه بر همين موضوع مي‌گويد: وقتي تمام مطالعات لازم براي فيلم انجام شد، حدود هزار فيش در مقابل خود داشتم که همه اين موارد مهم بودند و بايد در فيلم گنجانده مي‏شدند.
نکته بسيار عجيب اين فيلم که از نقاط مثبت آن به حساب مي‏آيد، نفوذ بسيار هوشمندانه کارگردان به محيط سازمان اطلاعات و مطرح کردن مسائلي است که تا چند سال قبل جزء خط قرمز‏هاي سينما به حساب مي‏آمدند. به ياد بياوريد که در فيلم به رنگ ارغوان حاتمي‌كيا، چقدر كشمكش بين كارگردان و وزارت اطلاعات بود که سرانجام با تأخير چند ساله پخش شد.
ارسال پيامك‏ها قطع شده است. در بخشي از فيلم، صحبت خانم رهنورد پخش مي‏شود كه مي‌گويد: آذربايجان به فرزندشان موسوي رأي مي‏دهند؛ اما در نتيجه، احمدي نژاد رئيس جمهور مي‏شود. اغتشتاشات شروع مي‏شود. فيلم شعار گونه به نظر مي‏رسد؛ اما روي پرده بردن اغتشاشات که قطعا سخت ترين بخش فيلم است، به صورت بسيار طبيعي در آمده است و از اين نظر طالبي، کار بسيار سختي را به بهترين نحو صورت داده است. جلوه‏هاي ويژه فيلم هم بسيار حساب شده و دقيق است و همين باعث شده كه اين فيلم از فيلم‏هاي همتاي خود (اخراجي‌هاي 3 و پايان نامه) که در اين موضوع (وقايع بعد از انتخابات رياست جمهوري سال 88) ساخته شده‌اند بسيار بهتر باشد.
درگيري، بعد انتخابات شروع مي‌شود و يگان ويژه وارد عمل مي شود. فيلم «قلاده‏هاي طلا»، فيلم نامه ضعيفي دارد و مشکلش در فيلم نامه است. فيلم نامه، منسجم نيست؛ اما فيلم آهسته آهسته در حال جان گرفتن است و داستان خود را مي‏نماياند. کارگرداني خوب ابوالقاسم طالبي توانسته است فيلم را به گونه‌اي پيش ببرد که مخاطب را تا آخرفيلم به همراه خود بکشاند.
فيلم، ورود جاسوس‏ها را در نظام، به خوبي نشان مي‌دهد. آنها در هر گروه و در هر رده و پست، در حال فعاليت هستند و مسئولين بي تدبيري وجود دارند كه دچار سر در گمي‌اند. نفوذ انگليس در ايران و هماهنگي جاسوسان در ايران و نفوذي‏هايي كه سريع خبر دار مي‏شوند، در فيلم به خوبي نمايانده شده است؛ اما كشور هنوز زنده است و حركت دارد. در جايي كه حاجي را متهم جلوه مي‏دهند، بيننده فريب مي‏خورد. گويي مديريت شورش از بچه‏هاي بالا صورت گرفته است و بقيه فقط مهره‏هاي شطرنجند و ديگران در حال چينش آنها هستند. موسيقي فيلم، خوب انتخاب شده است و درگيري‏هاي فيزيكي هم در فيلم مصنوعي به نظر نمي‌رسد و حركت‏هاي سريع بازي‌گران، فيلم را جذاب کرده است.

سيد غلامحسن خاكزاد شاهاندشتي

دیدگاه ها

ارسال ديدگاه جديد

(لطفا از درج سوال در ديدگاه ها خودداري فرماييد براي طرح سوالات خود به اين آدرس مراجعه فرماييد)

  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • تگ های مجاز : <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.

 

کد امنیتی
این سوال برای آزمایش کردن شما است که آیا شما یک بیننده واقعی ( انسان ) هستید و یا یک رایانه برای ساخت اسپم .
کپچا تصویری
کارکترهایی که در تصویر نمایش داده میشوند را وارد کنید