سینما و ماوراء

2076.jpgسینما و ماوراء

دراین مقاله تاریخچه سینما ماوراء را در دهه های 70 و 80 و 90 و از سال 2000 میلادی به بعد و انیمیشن های ماورا و نقد و بررسی مفاهیم القایی سینما ماورا مانند سفر روح ، شفا دهی یا شفا یافتگی ، رستگاری از نوع مسیحی و فرشتگان به روایت مسیحی و معنویت آمیخته با سکس را مورد تحلیل قرار می دهیم .

هدف از سینما و ماوراء:

سینمای ماورا سعی دارد با چنگ انداختن به عواطف و احساسات بینندگان و مخاطبین نگاه ایشان را تغییر دهد هدف اصلی و اساسی سینمای ماورا در غرب و بالخصوص امریکا از آغاز تا به امروز تغییر تحول و نگاه مخاطبین و بینندگان است این سبک بنا دارد نحوه نگرش طرز بینش و نوع نگاه مخاطبین را نسبت به خدا ، جهان ، انسان و طبیعت دگرگون سازد آن ها نگاه های مناسب را برای خود تصویر کرده اند و سعی می کنند با استفاده از این سبک سینمایی ماورا و نگاه و نگرش انسان ها را دگرگون سازند تا نگاه آن ها الگوی نوع نگاه و نگرش های مخاطبین شود

سینمای ماورا عمدتا از مقوله های مختلف در باب دین و معنویت و روح و با وسایل رمز آلود مربوط به هستی ،ماوراء و انسان نوع بشر را بینش او را دگرگون کند

تاریخچه سینما ماورا :

به لحاظ تاریخی سینمای ماورا محصول دهه 70 میلادی سینمای امریکا است.

به طور کلی می توان گفت در دهه هفتاد میلادی در ایالت متحده امریکا دهه بسیار مهمی است پدیده های مهمی در آن زمان متکول شده است و تا به امروز با رشد و توسعه فراوان به صحنه آمده است که بخش اعظم آن ها پدیده های معنوی روحانی و ماورایی است .

بزرگترین شرکتی که این سبک از سینما را در غرب و امریکا حمایت و هدایت کرده ، هالیوود است هالیوود با سابقه سیاه و کوتاه خود سبک جدیدی از سینما و استفاده از زبان تصویر روی آورد که آن سبک سینمای ماورا است.

در ابتدا فیلمی که با استفاده از سبک سینمای ماورا ساخته شد فیلم شاه لیر است فیلم هایی دیگری نیز در دهه هفتاد در این مقوله شکل گرفت و آهسته مخاطبین فراوانی را در آمریکا ، اروپا و حتی در جهان سوم و بویژه جهان اسلام را تحت پوشش خود داد.اهم این فیلم ها یا فیلم هایی که می توان بعنوان فیلم های برجسته با استفاده از سبک سینمای ماورا که از دهه هفتاد میلادی که در غرب شروع شد به شرح ذیل است:

1- فیلم جن گیر که با تلاش ویلیام فریدکین در سال 1973 تولید شد و محور اساسی این فیلم ترس از موجودات ماورایی است در این فیلم موجوداتی(جن ها) از جهان نا شناخته وارد دنیا می شوند که ترس مهیبی در دل بوجود می آورند.

تغییر باور انسان ها هدف سینمای ماورا :

علت آن است که یکی از مقوله اهای مهم و یکی مشکلات و معضلات امروزه بشر پدیده ای است به نام ترس مانند ترس از ماورا ، ترس از آینده ، ترس از ناشناخته ها ، ترس از تاریکی ، ترس از مرگ ، متفکران برجسته غربی می گویند یکی از مقوله های مهم بشر امروز بشر مساله ترس است مقوله دیگر مانند تنهایی هم مطرح است مساله دیگر به نام طغیان و سرکشی و عصیان مطرح است یک بخش از ترس ، ترس از ماورا و موجودات ناشناخته است.

در فیلم جن گیر سعی می شود این ترس را توسط تکنیک های خاصی و عمدتا با روش و متد دینی و معنوی کاهش بدهند.

2- فیلم آواره ها ( 1975)نیز مطرح است اسپیلبرگ کارگردان فیلم سعی می کند مبارزه با نیروی برتر را نمایش دهد از قدیم الایام انسان ها از نیرو های برتر می ترسیدند این فیلم سعی دارد این نوع ترس را کاهش دهد و انسان را در این مبارزه جلوه خاصی دهد.

3- فیلم محمد رسول الله(1976) که به کارگردانی مصطفی عقاد با استفاده از یک روایت دینی تاریخی ساخته شد.

4- فیلم جنگ های ستاره ای (1977) که به کارگردانی جورج لوکاس ساخته شد که در ژانر علمی تخیلی نیز دسته بندی می شود که سعی دارد که با استفاده از یکی از مفاهیم عمده در عهد قدیم جدید که محور اساسی آیین یهود ،که مفهوم بشارت است رونمایی کند. به نوعی این فیلم یک نوع فیلم مسیحی عرفانی معنوی است.

5- فیلم عروج (1977) که کارگردانی لاریسا شپیتکو ساخته شد که با پدیده دینی معنوی با موضوع خیانت ساخته شد.

در دهه هشتاد میلادی نیز هالیوود فیلم های زیادی را به بازار عرضه کرد مانند:

1- فیلم ای تی (1982) موجود ماورای زمینی را اسپیلبرگ با محوریت موجودات ماورایی ساخته شده است .

2- فیلم بازگشت به آینده(1985) به کارگردانی رابرت زمکیس با محوریت موضوع زمان ساخته شده است.

3- فیلم بهشت بر فراز برلین(1987) به کارگردانی ویم وندرس

4- فیلم فرانچسکو(1989) به کارگردانی لیلینا کاوانی

اما در دهه نود میلادی دهه سرنوشت سازی در حوزه سینما ماوراست اما فیلم های این دوره:

1- فیلم روح(1990) به کارگردانی جری زوکر

2- فیلم برگشت(1990) به کارگردانی جرمی آیزونر

3- فیلم بودای کوچک(1994) به کارگردانی پرنس سیدارتا

4- فیلم روز هشتم(1996) به کارگردانی ژاک وون دورمل

5- فیلم تماس (1997) به کارگردانی رابرت زمه کیس

6- فیلم حس ششم(1999) به کارگردانی ام . نایت شیامالان

7- فیلم ماتریکس( 1999) به کارگردانی برادران واچوفسکی

در فیلم ماتریکس در چند حوزه کار استفاده شده است و همچنین از تفکرات بودیسم و بودا نیز بهره می برد و نیز آیین ذن بودیسم استفاده می کند با مولفه هایی چون تناسخ ، درون گرایی افراطی ، برتری جویی ، ارتقا به عالم ماورا ، تسلط بر جهان ماده و طبیعت این فیل با استفاده از تکنیک های روز این مفاهیم معنوی و ماورایی را به رخ مخاطبین بکشد و به ذهنشان انتقال دهد.

در دهه اول 2000 فیلم هایی ماورایی ساخته شده است:

1- فیلم ذهن زیبا (2000) به کارگردانی ران هوارد

1- فیلم قهرمان(20002) به کارگردانی ژانک بیمو

2- فیلم نشانه ها(2002) به کارگردانی ام نایت شامالان

3- فیلم سفری بزرگ

4- فیلم دشت گریان( 2004 ) به کارگردانی تیو آنجلوپولوس

5- این کودک را دعا کنید( 2000) مل گیبسون

6- هری پاتر (2000- 2011) به کارگردانی کریس کلمبوس

7- ارباب حلقه ها( 2001 – 2003) به کارگردانی پتر جکسون

کودکان " مخاطبین جدید؟:

عمدتا مخاطبین سینمای ماورا و معنویت گرا بزرگسالانند اما در سال های اخیر توجه ایشان به سمت کودکان و نوجوان رفته است که به تولید فیلم های سینمایی انیمیشن (کارتون) ماورایی پرداخته است.

فیلم مانند :

1- فیلم پینوکیو

2- فیلم آلیس در سرزمین عجایب

3- فیلم بابا لنگ دراز

4- فیلم ای کیو سان

5- فیلم دوقلو های افسانه ای

نقد و بررسی انیمشن دو قلو های افسانه ای :

در سریال کارتونی دو قلو های افسانه ای که بسیار جذاب ساخته شده است دارای دو پیام است ،الف- پیام سیاسی ب - پیام معنوی

دو کودک معصوم ، نجیب و بی گناه از مارسی فرانسه ، قلب اروپا حرکتی را آغاز می کنند این حرکت مراحل و دوره های سخت متعددی دارد.

این دوره ها را این دو کودک نا هم جنس پشت سر می گذارند هرگاه با مشکلاتی مواجه شوند قدرت بر جسته ای به کمک ایشان می رسد تا اینکه این دو نفر در سفر به چین می رسد و با استفاده از قدرت ماورایی خود قدرت سیاسی چین را از بین می برند که به نوعی پیام سیاسی تسلط غرب به شرق را می رساند چون نماد قدرت شرق چین و نماد قدرت غرب اروپا بود.

االبته این انیمیشن پیام عرفانی معنوی نیز می دهد آنگاه که دست ناهم جنس ( دختر و پسر) با هم دست اتحاد معنوی می دهند قدرت و آرامش معنوی می یابند این انیمیشن فرمولی را به ذهن مخاطب انتقال می دهد که همان عرفان بودیسم یا معنویت ذن بودیسم است که در تمام سریال این انیمیشن به صورت مشترک وجود دارد و آیین مدیتیشن را در آن دید.

مطالعات فلسفه برای کودکان در امریکا:

پشتوانه علمی این سریال های کارتونی ماورایی به نوعی با ساختار سازمان یافته ی مطالعاتی در آمریکاست این مطالعات به نام فلسفه برای کودکان در سه دهه پیش گرفته است غرب می گوید آیا می توان مفاهیم انتزاعی ، ذهنی و خشک فلسفی را به گونه ای که این کودک دریافتی از این مفاهیم انتزاعی و فلسفی داشته باشد

براساس این مطالعات امروزه در صدها مهد کودک با مراکز پیش دبستانی فلسفه آموزش داده شد در کنار آن معنویت و عرفان نیز آموزش داده می شود. تغییر نگرش و دین کودکان ، هدف تولید انیمیشن ماوراست.

این ژانر از این مفاهیم متافیزیکی را در زمینه داستان های خود بهره می برد که به آن نیز بازی های رایانه ای هم می توان اضافه کرد فلسفه برای کودکان ، دین برای کودکان و عرفان برای کودکان مطالعه می شود و به کار گرفته می شود.

فلسفه برای جنین :

کمتر از ده سال است مطالعاتی شروع شده است با عنوان فلسفه برای جنین، آیا می خواهند به این نتیجه برسند که می توان مفاهیم انتزاعی و مشابه آن را با استفاده از تکنیک های خاص به مغزهفت تا نه ماهه در رحم مادر منتقل کرد.

که هنوز مطالعات پاسخ مشخصی ندارد اما امیدوارند که دستاورد مثبتی داشته باشد امیدوارند کودکان فیلسوف به دنیا آیند آن ها با دین ، عرفان و مسلک خاصی که به آن ها ترزیق شده است پا بر صحنه هستی می گذارند که این مفاهیم زوال ناپذیر می شود این طراحی آینده ایشان است پس سه نوع مخاطب 1- بزرگسال 2- کودکان 3- برای جنین

تفاوت بین تصویر زیبا و واقعیت زیبا :

باید میان زیبا سخن گفتن و سخن زیبا گفتن تفاوت قایل شد بدون شک زبان رایج بین مردان تصویر است. اما مهم این است که استفاده از این زبان بسیار و فریبنده و جذاب به نام زبان تصویر چه محتوایی و پیامی به ذهن مخاطبین فرا قاره ای و جهانی و حتی مسلمان القا می شود.

مفاهیم در سه سطح القا می شود مفاهیم روحانی متافیزیکی که هیچکدام آن ها با مفاهیم دین اسلام و قرانی سازگار نیست.

مفاهیم القایی سینمایی ماورا:

1- مفاهیم سفر روح که در فرقه اکنکار در ایالت متحده امریکا دیده می شود.

2- مفاهیم شفادهی یا شفا یافتگی که سنبل قدرت معنوی تلقی می شود سبکی از عرفان سکولار را پدید آورده است

3- مفهوم رستگاری از نوع مسیحیت

4- مفهوم استفاده از فرشتگان به روایت مسیحی

5- معنویت آمیخته به سکس در سکسولوژی ، معنویتی که با استفاده از سکس آزاد نا هماهنگ نیست.معنویت با استفاده از عشق های آلوده است.

6- انزوای سیاسی و اجتماعی که همان دورن گرایی افراطی است

7- آخرالزمان به روایت یهودی مسیحی (آرماگدون)

8- مفهوم مدیتیشن با تکیه بر آیین ذن بودیسم است(تی ام)

9- مفهوم بودای کوچک

آن ها معتقدند در درون هر کسی یک بودای کوچک است می توان با استفاده از تکنیک های آیین بودا و تفکرات اخلاقی معنوی بودا ، این بودای کوچک را ظاهر کرد و آن را به عنوان مقام بودایی و مطرح کرد.

این مفاهیم همراه مفاهیم شادی ، آرامش ، مرگ ،عشق و معنویت ، سکس و... عمدتا مولفه های اساسی و اصلی این صبغه از سینما ، به نام سینمای ماورا است.

نقش پیام و محتوی از نقش زبان بسیار مهمتر است البته زبان و ظاهر مهم و با نفوذ و جذاب است اما باید به دو نکته توجه داشت افزودن به تکنیک ها جهت تاثیر گذاری بیشتر به لحاظ زبان ، شکل ،قالب و صورت و تکنیک تا پیام تاثیر گذارتر شود اما راهکار دوم استفاده از پیام های ناب ، پاک و معنوی و برخواسته از وحی آسمانی است این رسالت هنرمندان مسلمان ایرانی است.

سیدغلامحسن خاکزاد شاهاندشتی

دیدگاه ها

ارسال ديدگاه جديد

(لطفا از درج سوال در ديدگاه ها خودداري فرماييد براي طرح سوالات خود به اين آدرس مراجعه فرماييد)

  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • تگ های مجاز : <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.

 

کد امنیتی
این سوال برای آزمایش کردن شما است که آیا شما یک بیننده واقعی ( انسان ) هستید و یا یک رایانه برای ساخت اسپم .
کپچا تصویری
کارکترهایی که در تصویر نمایش داده میشوند را وارد کنید