در کاهش مصرف بنزین

2664.jpgبا این قیمتی که بنزین دارد، حق دارند مطبوعات مردمی اگر در راستای کمک هرچه بیشتر به مردم همیشه در صحنه برای کاهش مصرف بنزین آنها، راهکار ارائه دهند. یکی از دوستان شاعر و طنزپرداز ما ـ سعید سلیمانپور ـ با اشاره به همین واقعیت درشت و درست، گفته بود:

آن که دائم هوس سوختن ما می‌کرد

کاش بنزین مرا نیز مهیا می‌کرد!

ـ دلا بسوز که سوز تو کارها بکند... بنزینش با من!... (این را نفهمیدم کی گفت؛ یعنی پراند و در رفت. هر که بود، خیلی بدجنس بود!)

ارائه چند راهکار: بدون هیچ‌گونه فوت وقت، توجه شما را به این راهکارهای بنزینی در راستای کاستن از مصرف بنزین که چندی پیش در همین جریده شریفه جام جهان‌نمای خودمان درج شده بود، جلب می‌کنیم. ما صرفا بر هر راهکاری، یک حاشیه‌ای می‌زنیم که بیشتر اثر کند و موضوع حسابی جا بیفتد:

1ـ باد لاستیک: یکی از بادهایی که نقشی اساسی و استراتژیک در اقتصاد هر مملکتی دارد، همین باد لاستیک است. برای به‌دست آوردن آن هم باید پول پرداخت کرد. همین‌طور باد هوا نیست. بنابراین تنظیم باد لاستیک خیلی مهم و حیاتی است. هر چقدر باد لاستیک‌ها کمتر باشد، میزان مصرف بنزین بیشتر است. البته باز ملت جوگیر نشوند، آن‌قدر باد کنند که کل ماشین را باد ببرد.

2ـ سرعت پایین: داشتن سرعت زیاد، نه تنها ممکن است عمر را کوتاه کند و شما خدای نکرده خیلی زود از دنیا به آخرت برسید، بلکه مصرف بنزین را هم زیاد می‌کند. کارشناسان می‌گویند که سرعت بالای 80 کیلومتر بشدت باعث افزایش مصرف بنزین می‌شود. بنابراین هرکس که سرعت خودرویش بالاست، به نظرم بگیرند باکش را خالی کنند. از کسی هم باک نداشته باشند.

3ـ بار کم: بارداری همیشه خوب نیست. یک خودرو نباید زیادی باردار باشد. از این رو نباید لوازم سنگین و غیرضروری را با خودرو به این طرف و آن طرف (یا بالعکس) برد. بعضی‌ها آسانسور و یخچال سایدبای‌ساید منزل را هم با خودروشان حمل و نقل می‌کنند. اینان کسانی‌اند که ذاتا به تریلی و کامیون 18 چرخ علاقه‌مند هستند؛ اما روزگار با آنها همراه نبوده و نتوانسته‌اند پایه یک بگیرند.

4ـ بارنبند: لزومی ندارد که هرچی روی ماشین بود، همیشه باشد. مثلا همین باربند روی سقف ماشین؛ خب چه لزومی دارد؟ کارشناسان و باربندشناسان بر این باورند که مصرف بنزین را بالا می‌برد. بنابراین اگر باربند خودروها کنده شود؛ یعنی اصطلاحا تبدیل به«بارکند» شود، بهتر و اقتصادی‌تر است. دندانی را که درد می‌کند، باید از ریشه کند.

5 ـ کاهش ترمز: در سرعت‌های زیاد نباید یک دفعه ترمز کرد. به نظر ما همانند برخی هواپیماهای جنگی، ابتدا یک چتر در عقب خودرو باز شود تا سرعت آن را کم کند؛ بعد راننده محترم پای خود را روی پدال ترمز بگذارد و.... غیژژژژژژ..... و الی آخر که نخواستیم زیاد صدایش در بیاید!

6 ـ بستن پنجره: در سرعت بالای 90 کیلومتر، حتما باید پنجره‌های خودرو بالا کشیده شود. نرخ ارز و طلا نیست که بالاکشیدنش درست نباشد. از برخی راننده‌های برخی خودروهای شخصی مسافرکش یاد بگیرید که همان اول، دستگیره بالابر پنجره را از بیخ می‌کنند، می‌گذارند داخل داشبورد. انگار زندانی حمل و نقل می‌کنند.

7ـ لاستیک دلچسب: توصیه می‌شود که از لاستیک‌های درست و استاندارد استفاده شود. یک تعبیر سنگین و رنگین از این کلام که از لاستیک‌های چینی استفاده نشود!.... می‌گویند که هرچه چسبندگی لاستیک به سطح جاده بیشتر باشد، مصرف بنزین کمتر است. راستش ما که خیلی این توضیح به دلمان نچسبید. لابد هرچه بیشتر به زمین بچسبد، سرعتش کمتر می‌شود و طبق عرایض قبلی، هرچه سرعتش کمتر شود، مصرف بنزین آن نیز کمتر می‌شود. خودمانیم؛ ما هم بد نمی‌فهمیم!

رضا رفیع

دیدگاه ها

ارسال ديدگاه جديد

(لطفا از درج سوال در ديدگاه ها خودداري فرماييد براي طرح سوالات خود به اين آدرس مراجعه فرماييد)

  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • تگ های مجاز : <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.

 

کد امنیتی
این سوال برای آزمایش کردن شما است که آیا شما یک بیننده واقعی ( انسان ) هستید و یا یک رایانه برای ساخت اسپم .
کپچا تصویری
کارکترهایی که در تصویر نمایش داده میشوند را وارد کنید