حضور زنان در سینمای جهان

2322.jpg1 -زن در سينماي هاليوود:
زن در ابتداي شروع فعاليت هاليوود در دهه‌هاي آغازين قرن بيستم، بيشتر به عنوان بخشي از زينت و دكور صحنه به شمار مي‌رفت و نقش و جايگاه چنداني در روايت فيلم‌هاي هاليوود نداشت؛‌ شخصيت‌هايي مانند ميابل نورمند (زني كه قرينه چارلي چاپلين بود) و برخي ديگر از ستارگان نسل اول يا دوم هاليوود از این دسته به شمار می‌روند.

2 -فمينيسم پس از جنگ جهانی دوم
پس از جنگ جهاني دوم و به تدريج با غالب شدن رويكردهاي فمينيستي در غرب،‌ به ويژه از اوايل دهه 1960 در آمريكا،‌ به تدريج شاهد افزايش توليد فيلم هاي مبتني بر رويكردهاي فمينيستي و تحت تاثير جنبش فمينيسم بوده ايم.

مهم ترین عوامل و نتایج تاریخی فمينيسم (تانيث‌گرايي) در گذشته:
1- انقلاب صنعتي و نقش‌هاي سنتي زنان
2- مردان و زنان طبقه متوسط
3- سال1900، مبارزه براي حق راي زنان و رفع وابستگي همه جانبه از مردان
4- از فمينيسم ليبرال تا احزاب کمونیستی
5- مبارزه اصلي فمينيستهاي ليبرال بر امكان تحصيلات عالي و حق مالكيت
6- وقوع انقلاب بلشويكي در روسيه و بي‌اعتباري فمينيسم در كشورهاي سرمايه‌دار
7- ظهور فمینیسم رادیکال و مبارزه با ازدواج

رویکردهای تانیث گرایی فمينيسم كنوني:
1- فمينيسم كنوني و گرايش‌ها و پندارهاي سنتي
2- هدف فمينيسم جديد (كنوني) محو هر گونه نابرابري بر پايه تفاوت‌هاي جنسي و فيزيكي

ويژگي‌هاي عمومي فمينيسم كنوني:
1- تاكيد بر برابري در توانايي هاي مردان و زنان عدم اختلاف ایشان در کارکردهای اجتماعی و اقتصادی و سیاسی
2- عدم تقسيم جنسي كار در محیط اجتماع مانند کار در ادارجات و کارخانجات
3- تاكيد بر اشتغال رسمي زنان به عنوان راه نجات آنان از یوق سیطره مردان آغاز گردید.
4-بهره گيري از رسانه ها –به ويژه سينما- براي زدودن موانع در جهت اهداف ياد شده مد نظر قرار گرفت .

حضور جدی زنان در هالیوود:
1-دهه 1960 را فصل آغازین تفکر و ترويج فمينیسم ليبرال دانسته شده است.
2-ترسيم زنان جنگاور و نيرومند كه همچون مردان، توان انجام دادن هر گونه اقدام خشن و مبارزه فيزيكي و مسلحانه را دارند.

مهم ترین فیلمهایی که در این دوران می توان نام برد :
1-حرفه اي 2 –نيكيتا 3-بيل را بكش 4 -مهاجم معبد 5-آقا و خانم اسميت 6 –تله 7 -بانديداس

اين گونه زنان در تفکر فمینیستی ،‌ اغلب زناني مجرد هستند كه نيازي به مردان براي تشكيل خانواده ندارند و تصويرپردازي از آن ها به گونه اي است كه سخن به ميان آوردن از خانواده يا فرزند براي چنين شخصيت هايي مضحك مي نمايد چون عملاً‌ نداشتن خانواده و به ويژه فرزند، باعث شده است تا اين زنان سينمايي بتوانند ابرقهرمان شوند. در زندگي اين نوع از زنان،‌ به هيچ وجه نيازي به ‌مرد براي كمال احساس نمي شود چون او به تنهايي و با اتكاء به ويژگي هاي خود در اوج كمال است. «خانه من جهنم» ساخته سوسن تسليمي –كه البته در كشور سوئد ساخته شده است- از این موارد است.
در فيلم‌هاي متاثر از نگاه فمينيستي،‌ مردان موجوداتي خود محور و خودكامه هستند كه صرفاً از زن براي تمتع بهره مي‌گيرند و زنان هيچ ارزش ديگري براي آن ها ندارند.

در اين گونه فيلم‌ها چند گزينه در برابر زنان قرار داده مي‌شود:
1- محكوم كردن ازدواج و گرايش به تجرد
2- رو آوردن به همجنس¬گرايي
3- خيانت به همسر و داشتن روابط آزاد نامشروع
4- تلاش براي حداكثر موفقيت در عرصه¬هاي اجتماعي در رقابت با مردان
در مجموع اين دسته از فيلم¬ها همه بدبختي¬هاي زنان را به مردان نسبت مي¬دهند.
سریال هایی با موضوع زن سركوب شده يا تحت ظلم مرد در جهان و ایران‌:
5- عشق
6- همه چيز درباره مادرم
7- ناتاشا در سريال خواب و بيدار

زن به مثابه ابزار جاذبه جنسي در دستان فیلم های هالیوود:
1- ده فرمان
2- گناه اصلي
3- تايتانيك
4- كتابخوان
5- ماه تلخ

در سينماي هاليوود، «سيسيل ب. دوميل» از نخستين كساني بود كه جاذبه‌هاي جنسي زنانه را به عنوان محور فروش فيلم‌هايش برگزيد و حتي در فيلم ظاهراً ديني «ده فرمان» نيز از اين قاعده كلي تخطي ننمود.
در فيلم تايتانيك، كه در آن خيانت زني جوان به نام رز به همسرش بسيار هوشمندانه تـطهير مي‌شود و هوس‌بازي او در نهايت به عنوان عشق، تعبير و بازنمايي مي‌شود، از جاذبه جنسي براي كسب جلب حداكثر تماشاگر بهره برده شد.
بهره‌گيري از اين جاذبه در دل داستاني كه هزينه و تلاش فراوان براي تصويردازي آن صورت گرفت، تا اینکه در زمان خود اين فيلم را به پرفروش‌ترين فيلم تاريخ سينما تبديل كرد.

سکس و خشونت در هالیوود:
تصويرپردازي شهوانی و بهره‌گيري از جاذبه‌هاي جنسي در سينماي هاليوود از كجا ريشه مي‌گيرد؟

انسان كامل مسيحی:
قرون وسطي و محوریت انسان كامل مسيحي را معرفی کرد حضرت مسيح (ع)،حضرت مريم (ع)،حضرت يحيي (ع) که کدام دوري از عمل جنسي داشتند شرط انسان كامل قلمداد می شد

اما با شروع رنسانس و تفسيري ديگر از انسان كامل ارائه شد:
1-تجلي خدا در جسم انسان (عيسي)
2-تقدس جسم انسان
3-زيباشناسي جسم انسان

وهنر ابعدا جدیدی به خود گرفت و پا به عرصه جدیدی گذاشت:
ترسيم انسان برهنه توسظ داوینچی، میکل آنژ، رافائل که با ترسيم انسان برهنه، اولين قدم برهنگي در غرب، توسط نوعي تفسير از انسان كامل برداشته شد
اين مهم به وسيله «لئوناردو داوينچي‏» و «ميكل آنژ» و «رافائل‏»، بر روي ديواره‏هاي كليساهاي رم و فلورانس انجام ‏شد؛ به طوري كه جسم‏هاي برهنه و بسيار موزون و هماهنگ بر روي ديوارها ترسيم و يا در مجسمه‏ها تجسم ‏يافتند. شرمگاه اناث حذف و ذكور بسيار كوچك ترسيم ‏شد تا گفته شود خود جسم مطمح نظر است، نه مسائل جنسي آن.

در این میان تفسیر جدیدی از تفسير يهودي دين مسيحيت در قالب پروتستانيزم ارائه شد:
1- تاكيد شديدتر بر تفسير برهنگي انسان كامل
2- انقلاب صنعتي و ورود ماشين به صحنه زندگي انسان‏ها
3- فرويد و تاكيد بر فرهنگ يهودي در باب جنسيت

فرهنگ يهودي يكي از جنسي‏ترين فرهنگ‏هاي ديني است كه بر رابطه‏هاي جنسي محارم مثل دختر و پدر، پسر و مادر، و برادر و خواهر با ديده اغماض نگريسته و آنها را بي‏اشكال دانسته است.
فرويد با فرهنگ يهودي بر فرهنگ جنسي مسيحيت هجوم برد و سعي كرد كه بر برهنگي جنسي، چه از نظر بدني و چه از نظر روحي تاكيد كند و ريشه تمامي عقده‏هاي انساني را در حجاب (به معناي عام) خلاصه كند كه مانع عمل جنسي، به طور برهنه، در طول زندگي انساني مي‏شود.

افزايش هنجارشكني جنسي با انقلاب صنعتي:
1- مهاجرت جغرافيايي انسان‏ها از مكان‏هاي كوچك به مكان‏هاي بزرگ و تماس‏هاي دو جنس در سطوح مختلف‏كاري
2- برهنگي اجباري زنان، به علت كار با دستگاه‏هاي خطرناك
3- روابط جنسي فراتر از ازدواج

ورود ماشین به زندگی عمومی مردم :
1- رابطه صنعت و برهنگي در دائره‏المعارف‏هاي غرب مثل بريتانيكا آمده است.
2- مهاجرت جغرافيايي انسان‏ها از مكان‏هاي كوچك به مكان‏هاي بزرگ و تماس‏هاي دو جنس در سطوح مختلف‏كاري
3- ماشين رقيب خانه و انسان‏هاي ماشين‏دار رقيب خانواده
4- رواج روابط جنسي غير معمول و رواج بيشتر برهنگي توسط روابط جنسي غير معمول که فیلم تايتانيك نماد بارز آین دسته فیلم هاست

عوامل انقلاب جنسي:
1-نظريه فرهنگ جنسي يهودي فرويد
2-ماشين
3-محيط كار صنعتي

بنابراين، در غرب اگر حجاب مطرح شده، يعني دوري شديد از عمل جنسي و غريزه جنسي (چه زن و مرد) و اگر برهنگي مطرح شده است، يعني آزادي عمل جنسي و فرورفتن در آن.
پس حجاب در غرب، نقطه مقابل انسان و غريزه قرار گرفته است، بطوري كه اگر كسي حجاب داشته باشد، عليه انسانيت خود قدم برداشته است و بي‏حجابي، يعني برگشت و بازگشت‏ به خويشتن خويش.
ولي اين برهنگي به‏جاي بازگشت به خويشتن انساني، موجب شد كه انسان‏ها از خودشان بيشتر دورتر شوند: برهنگي وسيله‏اي شد كه بدن انساني طعمه مطامع اقتصادي شود؛ بدن فروشي، به صورت فحشا و به صورت مانكن تبليغاتي كالا و به صورت بازيگران فوتبال و ورزش‏هاي ديگر و به صورت هنرمندان سينمايي و تلويزيوني و ... معمول شد؛ يعني به جاي كرامت انساني، ذلت و رذالت انساني نصيب او گرديد .و عناوینی چون Femme Infideleبی‏وفا . Unfaithful مطرح شد.

نتایج انقلاب جنسی:
1. تاكيد سخت بر برهنگي جمعي
2. برهنگي: معيار گروهي
3. هيپي‏ها، پانك‏ها، رپ‏ها
4. Naked يا برهنه‏هاي مادرزاد
5. مد: عنوان تنوع‏طلبي
6. برهنگي عمومي: از خودبيگانگي عمومي

در این میان نقش رسانه‏هایی همچون تلویزیون‏های ماهواره‏ای و شبکه‏های کابلی که ویژه تبلیغ انواع محصولات مربوط به این صنعت هستند، برجسته‏تر شده و روزبه‏روز بر تعداد آنها و نیز کمیت و کیفیت ساختاری محصولات این رسانه‏ها افزوده می‏شود. اقتصاد این صنعت (زیبایی و مد) اکنون پـا بـه پای صـنعت اسـلحـه‏سازی و قاچاق مواد مخدر در حال رشد است و چه بسا در آینده صنعت اول جهان شود.

سیدغلامحسن خاکزاد شاهاندشتی

دیدگاه ها

ارسال ديدگاه جديد

(لطفا از درج سوال در ديدگاه ها خودداري فرماييد براي طرح سوالات خود به اين آدرس مراجعه فرماييد)

  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • تگ های مجاز : <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.

 

کد امنیتی
این سوال برای آزمایش کردن شما است که آیا شما یک بیننده واقعی ( انسان ) هستید و یا یک رایانه برای ساخت اسپم .
کپچا تصویری
کارکترهایی که در تصویر نمایش داده میشوند را وارد کنید