تولید انبوه دکتری

2852.jpgچشم حسود کور، روز به روز داریم دانشجو در اندازه‌های مختلف می‌پذیریم. و الحمدلله در مقطع کارشناسی امسال، حدود 250 هزار عدد صندلی هم آخر کار اضافه آوردیم و بیشتر البته در دانشگاه‌های پولی، که همچنان هم خالی مانده‌اند و مسئولان آموزش عالی رو به تعالی ما سعی دارند هرطور شده پرش کنند. تعارف که نداریم؛ هرجور شده، همه باید تحصیلات خود را تکمیل کنند.

راه باز است و اشاره می کنند که جاده هم دراز! هرچقدر که پول بدهی، مدرک می دهند!(این جمله پولکی مدرک گرایانه را ملتفت نشدیم چه کسی گفت؛ اما حرفش همچین آش دهن سوزی هم نبود. از قدیم و ندیم هم رسم بوده که هرچقدر ملت پول می دادند، همان مقدار آش می خوردند. حالا تنها تفاوت قضیه در اینجاست که جای آش با مدرک عوض شده که چیز چندان مهمی نیست!)

خوشحالیم که در زمینه پذیرش دانشجو در مقطع ارشد، اگر سابق براین ــ یعنی یک چیزی حدود هفشده سال قبل ــ چنان دعوایی بر سر ورود به دانشگاه بود که نان خیلی از مؤسسات آموزشی و کنکوری، صاف توی روغن بود؛ اما الان چنان آمار پذیرش دانشجو بالا رفته و هنوز هم با وجود صندلی های خالی، جای بالا رفتن بیشتر دارد که مؤسسات کنکور و دانشگاه های غیردولتی، آب و نان لازم را در سرمایه گذاری بر روی مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری می بینند و ترافیک چند میلیونی طالبان این دو مقطع باعث شده تا به این سمت روی بیاورند و کلاس های کنکور خود را در این مقاطع افزایش دهند.

به موازات این مراکز و مؤسسات کنکوری، برخی دانشگاه های پولی نیز به صرافت استفاده از این فرصت طلایی برای جذب و جلب بیشتر دانشجو در دوره های ارشد و دکتری افتاده اند. چنان که به ما خبر رسیده، دانشگاه آزاد عزیز ظرفیت پذیرش دانشجوی دکترای خود را از 4000 نفر در سال 92 به 12هزار نفر در سال جاری ارتقا داده است. کارشناسان چه می گویند؟....خب خیلی چیزها ممکن است بگویند. گوش ما که نباید به بقیه بدهکار باشد. بعضی از کارشناسان مثلا می گویند که افزایش سه برابری جذب دانشجوی دکتری،فقط تعداد دکترهای مدرک به دست را افزایش می دهد. خب بگویند. عرض کردیم که خیلی چیزها ممکن است بگویند. این هم یکیش!

بسته پیشنهادی: هرچند که بحث حساس است و نگارنده هم حساس؛ اما اگر شخص ما در این گونه مسائل وارد نشود، پس چه کسی می خواهد وارد شود؟... وزیرعلوم که فعلا نداریم و هنوز دولت محترم نیز کسی را برای این شغل معرفی نکرده؛ فلذا مجبوریم که جور جناب وزیر را هم خودمان بکشیم.

به نظر من که باید مثبت اندیش بود و نیمه پر لیوان را دید. در همین راستا، به رهنمودهای ارزنده ما عنایت بفرمایید:

1- ابراز خوشحالی: قبل از هر انتقادی، رسیدن به خط تولید انبوه مدرک دکتری را گرامی بداریم. چه اشکال دارد همه دکتر باشند؟ آدم خوب، هر چیز خوبی را که برای خودش می خواهد، همان چیزخوب را برای دیگران هم می خواهد. شما دوست ندارید هم به شما بگویند دکتر، هم به عمه تان؟...

2- کلاس زدایی: تا دیروز، هرکس که مدرک دکتری داشت، مستقیم یا غیرمستقیم، صریح یا با کنایه، روز روشن یا شب تاریک و بیم موج و الی آخر، دکتر بودن خودش را به رخ این و آن(حتی شما) می کشید؛ کاین منم ــ مثلاً ــ طاووس علیین شده! الان اما با این رویکرد جدید پذیرش دانشجوی دکتری، بحمدالله تا چند سال دیگر، هرکس دکترا نداشته باشد، کلاس خواهد گذاشت.

3- راه اندازی فوق دکتری: به عوض این که در گرفتن دکترای اشخاص کارشکنی کنیم و سدمعبر درست کنیم، به نظر صائب ما، باید هرچه سریع تر و تا دیر نشده، به فکر تأسیس مقاطع بالاتر تحصیلات تکمیلی و فوق تکمیلی باشیم. مقطع فوق دکترا از نیازهای جامعه ما در چند سال آینده است. و این طور که ما داریم بکوب پیش می رویم، در چند سال آینده تر، مقطع فوق فوق دکتری!... باور بفرمایید فوق العاده است.

4- اشتغالزایی مشابه: آنهایی که از سر دلسوزی و نه روغن سوزی، دغدغه بیکاری کسانی را دارند که در آینده با مدرک دکترا در دست، دنبال کار می گردند؛ ظاهرا به این نکته توجه ندارند که ابدا جای ناامیدی نیست. توصیه ما این است که طبق همان نسخه ای عمل شود که از سال ها پیش دارد در مورد بیکاری کسانی عمل می شود که مدرک لیسانس به دست، در به در، دنبال کار می گردند و اکثرا نیز بر این باورند که برو کار میکن، مگو چیست کار... فلذا بنده های خدا خیلی هم چیزی نمی گویند.

رضا رفیع

دیدگاه ها

ارسال ديدگاه جديد

(لطفا از درج سوال در ديدگاه ها خودداري فرماييد براي طرح سوالات خود به اين آدرس مراجعه فرماييد)

  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • تگ های مجاز : <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.

 

کد امنیتی
این سوال برای آزمایش کردن شما است که آیا شما یک بیننده واقعی ( انسان ) هستید و یا یک رایانه برای ساخت اسپم .
کپچا تصویری
کارکترهایی که در تصویر نمایش داده میشوند را وارد کنید