بازی های مهارنشده

2042.jpgهر ساله انبوهی از بازی ها در ژانرها و سبک های مختلف وارد بازار جهانی و ایران می شود شما چگونه و از چه راهی بازی ها را برای خود و یا فرزندان و خانواده خود انتخاب می کنید؟ آیا در مغازه بازی رایانه فروشی ، سی دی یا دی وی دی را ازبین تعداد فراوان آن ها ، یک بازی ای بصورت تصادفی انتخاب کرده و خریداری می کنید یا بازی ای را که میخواهید از قبل شناسیایی کرده وبرای تهیه آن اقدام می کنید.
بعضی از بچه ها می گویند شخصیت های بازی را از قبل می شناسند و از روی آن شخصیت بازی را انتخاب می کنند و یا بازی هایی که در آن شمشیر یا تفنگ وجود داشته باشد و گروهی نیز بازی های ورزشی را انتخاب می کنند و خریداری می کنند.
بازی هایی با شخصیت های جذابی چون اسپایدرمن ، پرنس اف پرشیا ، هالک ، سوپرمن ، و ..... را بچه ها خودشان خریداری می کنند مشکل اساسی این است که کانال های اطلاع رسانی برای بازی های رایانه ای در ایران بسیار محدود و معدود است و مجلات تخصصی game بسیار کم اند که درباره بازی ها تحلیل و بررسی انجام دهند. روزنامه ها، برنامه های تلویزیونی،برنامه های رادیویی کمی در این باره داریم.

بازی ها معمولا از طریق دوستان یا وب سایت ها انتخاب می شوند این کار نسبتا سخت دارای درصد اشتباه فراوانی است. یک بازی رایارانه ای همان قدر که می تواند مفید و مفرح باشد به همان مقدار می تواند مخرب و آسیب زا نیز باشد.
بعضی بچه ها به توصیه های پدر و مادر توجه می کنند اما بعضی بچه ها خودشان انتخاب می کنند بدون توجه به رده سنی شان بچه های کم سن وسال بازی های بالای هیجده سال انجام می دهد در اینجا باید به تولید کنندگان توجه داد که تعیین رده های سنی و درج آن روی سی دی بازی باعث رکود فروش آن نمی شود و در مرحله دیگر تولید کننده باید پایبند به آن باشد که خانواده ای که می خواهد از او خرید کند مثل هرکاری دیگر باید بداند که جنس این کالا دارای چه امتیازاتی و مضراتی است چقدر به سود یا ضرر اوست ؟ آسیب زایی آن را شناسایی و معرفی کند تا خریدار نه تنها از فواید بلکه از مضرات آن نیز آگاه گردد.
بچه ها چگونه می توانند از بین این همه بازی ها یکی را انتخاب کرده و بداند کدام بازی به سود آنهاست به چه صورتی باید بفهمند که این بازی مفید یا مضر است؟
بازی های رایانه ای به تعداد زیاد تولید و عرضه می شود و تقریبا برای هر سنی بازی ساخته می شود بنابراین باید با روشی بتوانیم بفهمیم که چه بازی های جدیدی به بازار آمده و مهم تر آنکه چه بازی هایی برای سن های متفاوت مناسب است.

سنین کاربران:
ما در دنیایی زندگی می کنیم که انتخاب مهم ترین کار ماست در ایران بیشترین ردیف سنی که بازی می کنند بین 12-13 تا 26-27 می باشد بیشترین دوران کاربری نیز در سنین بالای 15 سال است .
در ایران بازی های اکشن و ورزشی دارای جذابیت و طرفداران خاص خود است و از پر فروش ترین هاست.
بازی های پر طرفدار را می توان از طریق منوهای تنظیمات آن فارسی سازی کرد و دوبله فارسی روی آن قرار داد.
بعضی از کاربرها (گیمرها) چند بازی را در دست می گیرند بعضی از گیمرها یک بازی را تا آخر می روند و بعد بازی دیگری را شروع می کنند .
نکته جالب این است که معمولا بینندگان فیلم های سینمایی بعد از دیدن چندین نوع فیلم پی به این نکته می برند که به چه ژانر و سبکی از فیلم ها( اکشن ، وحشت و یا درام و غیره) علاقمند هستند مانند همین نوع را می توان در بازی های کامپیوتری پیدا کرد.کاربران نیز بعد چند گونه بازی پی به علاقمندی خود می برند.
بازی های با سرعت و شتاب همراه با ذکاوت در آن بسیار است مانند بازی های ورزشی و رزمی ، بازی های دیگری که بازی های استراتژی است که شما مسوول مدیرت منابع و نیروها هستید چه در نیرو های شهری و یا نبردهای برون شهری و غیره از این نوع بازی ها بسیار فراوان است مانند بازی های نظامی
سوال این است که هر یک از این نوع سبک های بازی نکاتی بارز و مشخصی دارند که آن ها را از سبک های دیگر مجزا می کند اما خود این سبک ها دارای نکات اشتراک فراوانی بینشان است که جدا سازی ژانری بازی ها بسیار کار تخصصی می باشد.

موسسه اسرا:
موسسه ای در ایران موجود است به نام اسرا که وقتی بازی جدیدی به این موسسه معرفی می شود یک تیم فیلم بازی را تهیه می کند.
یعنی یک نفر متخصص دارای هوش بسیار از اول تا اخر را بازی می کند و فیلم آن را ضبط می کند بنابراین هم اتفاقات و داستان بازی بصورت فیلم تهیه می شود و تمام زوایای آن بازی دیده می شود. شخصیت های بازی شناسایی کامل می شود.متخصصان زبان دان اند و تاریخ بازی را واکاوی می کنند در همین حین اطلاعات درباره سبک بازی ،ابزار بازی ،داستان بازی و مشخصه های دیگری از بازی را ضبط می کنند.از این به بعد کار تحلیل محتوایی آن شروع می شود و همه عناصر و مسیر بازی را بررسی می کنند و رده بازی را تعیین می کنند.

بازی های غیر قابل مهار:
اما این ابتدای داستان است شاید بتوان بازی های پلی استیشن را نظارت و کنترل کرد اما بازی های موبایل و بازی هایی را که در فضای مجازی دریافت می شود را نمی شود نظارت کرد و در شکل کامل تر و دقیق تر بازی های آنلاین غیر قابل کنترل است. پس مشکل اصلی ما فرهنگ سازی است و گرنه رسانه ای که توسط فرهنگ دیگر ساخته می شود و بدون هیچ حد و مرزی در اختیار مردم قرار می گیرد را که دارای فرهنگ متفاوت است را باید توسط فرهنگ سازی درونی هدایت و کنترل کرد.
در بعض کشور ها اگر کودک 7 ساله ای از فروشنده ای بازی متناسب بازی +17 بخرد پدر و مادر کودک می تواند از صاحب مغازه شکایت کند لذا فروشنده می ترسد که این بازی را در اختیار سنین پایین بگذارد اما در ایران این گونه کنترل و سازمان دهی وجود ندارد.
یک گروه چند نفره متشکل از از متخصصین و دکتری جامعه شناسی و روان شناسی و روحانیون آگاه پرونده ای تشکیل داده و نقد و بررسی بازی ها را و تعیین رده سنی و کم وکیف آن را مشخص کنند.
موارد بصری که در بازی ها دیده می شود دارای چند جنبه است که یکی از آن ها می تواند آسیب رسانی آنی آن باشد و به نوعی کودکان را در آن و لحظه خشن و بی رحم کند. باید این باز یها شناسایی و معرفی شود.
به هر حال یک تغییر ذایقه بوجود آمده است که بچه ها بیشتر به سمت بازی های خشن می روند این خشونت ها افزایش پیدا کرده است مثلادر همین راستا در بازی هایی در تنظیمات آن می شود دست برد و مقدار خونی که پاشیده می شود را مشخص کرد تا حد واقعی بودن آن را بالا ببرد که خشونت بیشتری ایجاد می کند.
اما بعضی از آسیب رسانی آن بازی ها درباره یادگیری ها ست که همین ها باعث زیر پا گذاشتن خطوط قرمز و معانی دینی و اعتقادی است.
تقریبا در همه کشور هایی با سابقه در تولید و عرضه بازی ها دارند نظام رده بندی و یا درجه بندی بازی ها و حتی فیلم ها و نرم افزار های چند رسانه ای وجود دارد.

نظام بازی ها در جهان:
مهم ترین نظام بندی ها نظام بندی ها نظام رده بندی آلمان ،استرالیا ، آمریکا و ژاپن است همه بازی ها باید تایید این سازمان ها را برای عرضه در کشور پیدا کند این نظام های رده بندی گاه تولید کنندگان بازی ها را مجبور می کند تا بخشی از بازی ها را به دلخواه ایشان تغییر دهد نکته مهم این است که تولید کنندگان هم معمولا برای بدست آوردن بازار یک کشور به این درخواست ها تن در می دهند مثلا در بازی فلایت 3 در استرالیا به خاطر استفاده از اسم واقعی مواد مخدر اجازه پخش بازی را ندارد در همان فلایت 3 بخاطر استفاده از شخصیت هایی که شبیه گاو است و برهماست اجازه پخش ندادند و در ژاپن هم این بازی بخاطر انفجار اتمی اجازه پخش ندادند.
در قدیم بر اساس ریزترین مصادیر محتوا ها را بررسی می شد و محتواهای آسیب رسان را شناسایی می شد اما در تحقیقات جدید بدست آمده محتواهای بدست آمده را ریز نمی کنند بلکه شدت آن را تعیین می کنند بر اساس گرافیک و نزدیک بودن به کارکتر اصلی بازیکن و بر اساس صریح یا ضمنی مطرح شدن آن یا یک سری از پارامتر ها و آسسب رسانی آن را مشخص می کنند.
بازی های استراتزیک بازی های مدیریتی بازی هایی اند که بچه ها یک اتحادی را شکل می دهند تنها باز ی فردی نیست وارد جمعی می شوند که دنیا آن بازی ها زندگی آن ها را تحت تاثیر قرار می دهند.
نظام رده بندی اسرا تنها نظام رده بندی اسلامی منطقه است اما نتموانسته مقبولیت جامعی داشته باشد نه در بین توزیع کنندگان ،نه در بین تولیدکنندگان داخلی و خارجی تا بجای سانسور آن بازی را در شکل گیری ابتدایی آن را تغییر دهند.
در نتیجه باید سیستم را فراگیر برای مردم معرفی و فرهنگ سازی کرد.

سیدغلامحسن خاکزاد شاهاندشتی

دیدگاه ها

ارسال ديدگاه جديد

(لطفا از درج سوال در ديدگاه ها خودداري فرماييد براي طرح سوالات خود به اين آدرس مراجعه فرماييد)

  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • تگ های مجاز : <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.

 

کد امنیتی
این سوال برای آزمایش کردن شما است که آیا شما یک بیننده واقعی ( انسان ) هستید و یا یک رایانه برای ساخت اسپم .
کپچا تصویری
کارکترهایی که در تصویر نمایش داده میشوند را وارد کنید