بازی مستهجن در منازل

2445.jpgفرزندان ما نباید فیلم های مستهجن ببینند این جمله ای است که والدین ایرانی به آن توجه دارند و در مواقع مختلف آن را تاکید می کنند والدین ایرانی همیشه در این استرس و ترس بسر می برند که مبادا بچه های کم سن و سالشان تصویری مبتذل و غیر اخلاقی را نگاه کنند چرا که همه بخوبی می دانند که تماشای این تصاویر هم برای یک بچه کم سن وسال چقدر می تواند دردناک و فاجعه انگیز باشد تا امروز هم بسیاری افراد به این نکته فکر می کنند که کانال پخش این تصاویر و فیلم های غربی (آمریکایی) است و یا دیدن برخی شبکه های ماهواره ای است این تفکر باعث شده است که والدین ایرانی تنها نظارتشان را فقط سوی این ابزار قرار داده و فقط در موارد این چنینی تمرکز کنند و از ابزار ها و شگرد های دیگر موجود در این فضا غافل شوند . آیا ابزارهای دیگر نیز همین قدر قوی ، جذاب و سرگرم کننده است شاید نگاه به بعضی از بازی های رایانه ای بینش ما را کمی افزایش دهد که این روزها تعداد فروش شان در بازارهای مراکز فرهنگی بسیار چشمگیر که این روزها تعداد فروش شان در بازارهای مراکز فرهنگی بسیار چشمگیر شده است بطوری که بازی های رایانه ای در دنیای امروز ، سهم مهمی از وقت سرگرمی بچه های ایرانی را تشکیل می دهد.

در نسل جدیدی بازی های رایانه ای مخاطب کودک در طول بازی بارها و بارها شاهد صحنه های است که نمونه آن را فقط می توان در فیلم های غیر اخلاقی دید در یک بازی پر فروش که بصورت سری و مجموعه به بازار عرضه شده است چند عنصر ابتذال و مظاهر جنسی در تمام فضای بازی کاملا مشهود است حتی در این بازی کار بر آدم می کشد و تجارت می کند تا پول بدست آورد تا بتواند با آن پول در روابط نامشروع مصرف کند در یک بازی دیگر متعقل به الکترونیک آرتس ( Electronic arts فضای بازی به شکل عریانی نمایش دهنده صحنه های خاص جنسی است صحنه هایی که برای مخاطب کودک می تواند فاجعه آمیز باشد در این بازی هر چند مرحله یکبار کاربر کم سن و سال شاهد دیدن صحنه هایی است که مثال آن را در فیلم های غیر اخلاقی قابل رویت است موضوعی که در بازی های دیگری به شکل عریان تری به تصویر کشیده شده می شود و برنامه های میان مراحل در این بازی دقیقا آمیخته با صحنه های غیر اخلاقی و مبتذل است .

متخصصان می گویند : کودکان 4 تا 8 ساله ای که با این گونه بازی ها خود را پر می کنند دچار هیجان های مغزی رفتاری می شوند که همراه با کابوس های شبانه و شب ادراری و مشکلات روانی می گردند در بین نوجوانان 12 تا 15 سال دچار بلوغ زودرس ، خودارضایی ، هم جنس گرایی نتایج مستقیم این گونه بازی های رایانه ای می باشد .

در برخی ازین بازی ها علاوه بر صحنه های متعدد مبتذل ، پوشش بسیاری که کارکترهای زن در طول بازی کاملا مغایر با فرهنگ های اخلاقی است .

در بازی گاداوار کاربر هم شاهد صحنه های ارتباط جنسی است و با بسیاری از مسائل غیر اخلاقی دیگر آشنا می شود گرافیک بالای این بازی سبب شده است که تا بخش های ویدئویی و دموی آن دقیقا تصویری به کیفیت یک فیلم بکابر تحویل بدهد .

متخصصین علوم رفتاری و آسیب شناسان اجتماعی در این باره می گویتد گسترش این گونه بازی ها در جامعه باعث قبح زدایی از روابط جنسی عریان برای نوجوانان می گردد در این صورت است که گرایش به هم جنس و یا جنس مخالف حاضر شدن.

در مهمانی های گروهی و مبادلات جنسی گروهی تن دادن به انحرافات جنسی عوارض اصلی اینگونه رفتارها می باشد . در یکی از بازی های دیگر که اخیرا ورژن جدید آن تولید شده است خرید روابط جنسی به مخاطب نشان داده می شود در این بازی کاربر از هر راهی برای مثال قتل و حنایت پول تهیه می کند و برای ارتباط با زنان خیابانی هزینه می کند در بازی متعلق به شرکت کونتی گرین هم ارتباط نا مشروع بنحوی به کاربر نشان داده می شود که گویی کاربر در حال دیدن یک فیلم مبتذل است در این باز ی تلاش جدی می شود تا کاربر برای ارتباط با زنان خیابانی ، به شکل عادی رفتار کند و این عادی سازی را در فرهنگ شخصی خود نهادینه کند از طرفی دیگر در بسیاری از این بازی ها خشونت جنسی مثل تجاوز بارها و بارها برای مخاطب به نمایش در می آید بطوری که هر چه مرحله بازی بالاتر می رود کاربر به اینگونه صحنه ها بیشتر عادت می کند.

به شکلی که بعد از گذشتن چند مرحله ، کاربر منتظر دیدن و اتفاق افتادن چنین صحنه هایی است حالا به نظر می رسد بسیاری ازین دست بازی ها را با شرایطی به خانه های ایرانی ها نفوذ پیدا کرد که والدین از محتوای آنان بی خبرند .

متاسفانه والدین و بزرگترها فقط از این که کودکانشان ساکت و آرام نشسته اند و به کوچه و خیابان نمی روند خوشحالند و کفایت به این موضوع دارند که فرزندانشان مشغولند و غافل از اینکه با دست خود آینده اینگونه کودکان را ویران و سیاه می نمایند.

والدین که باید نقش ناظر را در این زمینه بازی کنند اطلاع چندانی درباره این بازی ندارند بسیاری ازین بازی ها از کانال های پنهانی وارد خانه می شود به این شکل که کودکان کم سن و سال از دوستان خودشان این بازی را دریافت می کنند از طرف دیگر نظام رده بندی سنی در مورد این بازی ها رعایت نمی شود. به طوری که نظام رده بندی در مورد این بازی ها بی معناست چرا که اولا این بازی ها بدون نظارت به دست بچه ها می رسد ثانیا این بازی ها به شکل کپی رایت تهیه شده است که خبری از بر چسب سنی به روی آن نیست در واقع آن چه از صحنه هایی بازی های رایانه ای جدید می گذرد بسیار فاجعه آمیز تر از تصور والدین می تواند باشد.

شاید دغدغه همیشه والدین این بوده است که فرزندانشان تا جایی که ممکن است فیلم های همراه با صحنه های جنسی نبینند اما در نظر می رسد که والدین ایرانی از ابزارهای جدید غافلند بسیاری از فرزندان این روزها ، بخش بسیار قابل توجهی از وقت خودشان را به این بازی ها اختصاص می دهند .

حدود 45% از کاربران بازی های رایانه ای در سنین 6 تا 12 سال اعتیاد قطعی به بازی های رایانه ای دارند چرا که جدا کردن ایشان از بازی ها در جلوگیری از بازی یارانه ای موجب تیک های عصبی تنش ها و تکان های رفتاری و عصبی می گردد.

سیدغلامحسن خاکزاد شاهاندشتی

دیدگاه ها

ارسال ديدگاه جديد

(لطفا از درج سوال در ديدگاه ها خودداري فرماييد براي طرح سوالات خود به اين آدرس مراجعه فرماييد)

  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • تگ های مجاز : <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.

 

کد امنیتی
این سوال برای آزمایش کردن شما است که آیا شما یک بیننده واقعی ( انسان ) هستید و یا یک رایانه برای ساخت اسپم .
کپچا تصویری
کارکترهایی که در تصویر نمایش داده میشوند را وارد کنید