اسکار، تخریب یا جعل سبک زندگی

1140.jpgنماد تندیس اسکار :
تندیس معروف اسکار، مجسمهای طلاییرنگ از جنس بریتانیوم (آب طلا) و برنز است که بر روی یک پایه فلزی سیاه ساخته شده دارای بلندی ۱۳٫۵ اینچ (معادل ۲۴ سانتیمتر) و وزن ۳٫۸۵ کیلوگرم است و نماد شوالیه ای را نشان می دهد که شمشیر مبارزان جنگ صلیبی را در دست گرفته و بر روی یک حلقه فیلم ایستاده و پنج حوزه فیلم را نشان می‌دهد که هر کدام نشانگر بخش های اصلی آکادمی هستند : بازیگر، نویسنده، کارگردان، تهیه کننده و متخصص فنی
تندیس مراسم اسکار شامل جوایزی برای بهترین اثرهای صنعت سینمایی سال ازنگاه هالیوود است مجری طرح توسط آکادمی علوم وهنرهای تصاویر متحرک (AMPAS)در کشور آمریکا انجام می شود
اما به این نکته باید توجه داشت که در نگاه غرب مطمئناً جشن آکادمی اسکار پرسروصداترین و پرخرجترین مراسم سینمایی است که هرساله در دنیا برگزار میشود و بلند گوهای فراوانی که در غرب موجود است سعی در تبلیغ و اشاعه آن دارند. این مراسم به طور منظم، هر سال در ماه مارس، اواخر اسفند برگزار میشود و ازاین جهت نیزقدیمیترین جایزة سینمایی محسوب میشود. همچنین، مراسم اسکار لقب پربینندهترین برنامة سینمایی را به خود اختصاص داده است و هرساله، در بیش از ۱۰۰ کشور جهان حدود یکمیلیارد نفر این مراسم را زنده یا ضبط شده تماشا میکنند.

جریان سازی اسکار:
مراسم اسکار ، برنامه ای و جریانی است هدفمند از جانب غرب ، تا اندیشه ها و تفکرات خویش را بر مخاطبش بقبولاند
نکتة جالب توجه دربارة اسکار این است که فستیوالی سینمایی نیست؛ بلکه صرفاً جشنی سینمایی است که در آن فیلمهایی که سال قبل از مراسم، اکران شدهاند، در معرض داوری قرار میگیرند
اولین مراسم اسکار در روز پنجشنبه، ۱۶ مه ۱۹۲۹ در هتل روزولت در هالیوود، کالیفرنیا به افتخار فیلم‌های برجستهٔ سال ۱۹۲۷ و ۱۹۲۸ برگزار شد.هشتاد وچهارمین مراسم جایزه اسکار در ۲۶ فوریه ۲۰۱۲ در تئاتر کوداک در هالیوود، کالیفرنیا برگزار شد..
این جشن برای اولین بار در سال ۱۹۵۳ از تلویزیون NBC پخش شد. از آن زمان تا سال ۱۹۶۰ از NBC و سپس از شبکه ABC تا سال ۱۹۷۱ و مجددا توسط NBC پخش شد. ABC دوباره در سال ۱۹۷۶ پخش این جشن را تا سال ۲۰۱۴ بر عهده گرفت.
واقعیت این است که مي‌توان مراسم اعطاي جوايز اسكار را جهاني‌ترين شكل يك نمايش محلي دانست كه با پروپاگاندا و تبلیغات ، قدرتمندترين رسانه‌هاي بين‌المللي به هواخواهان و علاقمندان سينما در سراسر كره زمين، يك فستيوال فراقاره‌اي نمايانده شده است
اساسا جریان اسکار دو مولفه جدی دارد:
1- تخریب دین ، فرهنگ و اداب و رسوم ملل ( غیر خودش ) مثل فیلم the gun of navarone . Devil 2010. . Solomon Kane (2009) ... book of shadow . Antichrist.2009
2- ساختن ادیان و فرهنگ های جعلی و تاکید و بسیار بر آن ( دین سکولار ، معتویت سکولار ، اخلاق سکولار)
مانند فیلم black hawk down , the kite runner . 2012 .
Agora (2009 _ Indiana Jones And The Raiders Of The Lost Ark 1981
در یکی از همین فستیوال ها زنی با لباس محجبه و چادر وارد شد مجری ( bil mahr ) برنامه به شدت شروع به تمسخر کرد وبازیگری که این چادر را بر تن داشت شروع به دلقک بازی کرد تماشاگران به شدت این فرد را به تمخسر می گیرند و برای او صوت و کلمات زشت به کار بردند آیا حضور یک محجبه در یک فستیوال و جشنواره محلی بی غرض تدوین شده است
این تمخسر باور های دیگران و جعل تمدن های کاذب از شگرد های اصلی هالیوود است
این اندیشه سکولار سعی در قدسی زدایی از جهان را دارد

چرا رسانه سینمای هالیوود دارای اهمیت است ؟

در نگاه اول شاید جاذبه های بصری اسکار ما را به تحیر وا دارد اما با یک نگاه دقیق تر می توان به نکته ای توجه داشت که جنبه های منفی آن تاثیر زیادی بر مردم دنیا گذاشته است مردمی که سعی می کنند اوقات استراحت خویش را با دیدن فیلمی پر طمطراق بسر ببرد در همین حال اسکار از فرصت استفاده می کند و فیلم های مد نظر خویش را پیشنهاد می دهد حال باید دید چه فیلم هایی مد نظر اسکار قرار می گیرد؟
این فناوری (سینمای هالیوود) به اشیا و آلات و علوم ، نظم و سامانی خاص می دهد تا به اهداف خود نایل آید
هالیوود دومین قدرت تجاری( بعد از فروش تسلیحات نظامی ) و در آمد زا ترین صنعت برای آمریکا ست و علاوه بر آن
هاليوود پربيننده‌ترين صنعت سينماي جهان را داراست و فيلم‌هايش در گستره ای بزرگ‌تر در کشورهاي بيش‌تري نمايش داده مي‌شوند و مردم از سراسر جهان بيننده آن‌ها هستند. همين امر جوايز مربوط به سينماي داخلي امريکا را تبديل به جوايز بين‌المللي مي‌کند که خيلي بيش‌تر از آن جشنواره‌هاي بين‌المللي بيننده دارند
هالیوود سبک زندگی ای معرفی می کند همراه با مضامین غیر اخلاقی و خشونت که در همین راستا بتواند مخاطب را به اشکال مختلف نگه دارد امروزه در غرب ژانر وحشت از پر طرفدار ترین نمونه هاست هالیوود توانسته به راحتی در طی سال ها تبلیغات و ارایه الگوهای ناسالم ، فرهنگ جوامع را به انحطاط بکشاند مانند فیلم وکیل مدافع شیطان The Devil's Advocat . 71 ) Blood And Chocolate (2007) fv e . Saw.3D.2010.R5.Cam Audio.H264.Feel-Free. The Silence of the Lamb 1991

اهداف اصلی اسکار و دیگر جشنواره ها :
آکادمی علوم و هنرهای سینمای آمریکا سال 1927 با دو هدف، جایزه اسکار را بنیان نهاد؛ اول حمایت از صنعت سینمای آمریکا و دوم تشویق فیلم هایی که در جهت تحقق بخشیدن به رویای آمریکایی و ترویج ایدئولوژی ایالات متحده ساخته می شدند. خصوصیاتی چون توسعه طلبی، نژادپرستی، سرمایه سالاری، خوی استکباری و امپریالیستی و ... در مجموع، ایدئولوژی آمریکایی را تشکیل می دهند
مثلا در جشنواره ونیزنوعی تبلیغ همجنسگرایی صورت می گیرد از دورة شصت وچهارم این جشنواره، جایزهای عجیب به جشنوارة ونیز اضافه شده است؛ جایزهای که به بهترین فیلم بلند سینمایی دربارة همجنس بازی تعلق میگیرد. درمجموع، جشنوارة ونیز پس از کن، معتبرترین جشنوارة سینمایی جهان است.
و یا جشنواره ای فیلم کن که به جز خود آن شهر کوچک سواحل جنوب فرانسه به مدد تبلیغات طراحان و تولید کنندگان انواع و اقسام مد لباس و لوازم آرایش و جواهرات می خواهد خود را مطرح کند این جشنواره موسمی در دنیای سینما تا چه حدی تاثیر گذار است ! اما با نقش و نگار بازیگران و هنر پیشگان سعی می کنند الگویی برای مردم دنیا باشند
جشنواره فیلم کن بر خلاف آنچه ادعا داشته در واقع بیشتر حاشیه ای برای سینمای تبلیغاتی، ایدئولوژیک و تجاری غرب به خصوص آمریکا و به ویژه هالیوود به شمار آمده است، چنانچه از همان نخستین دوره و مکررا فیلم ها، ستاره ها و محصولات مختلف سینمای هالیوود بوده که در این جشنواره مورد توجه قرار گرفته و به همین علت بسیاری از آثار مهم تاریخ سینما و اساتید برجسته آن از کادر توجه این فستیوال به اصطلاح هنری به دور مانده اند.
تجمع و توجه مهمانان و شرکت کنندگان و خبرنگاران و عکاسان مشخصا بازار تجاری را رونق می دهند و آنچه کمتر اهمیت دارد همان سالن های نمایش فیلم است و جلسات گفت و گوی مطبوعاتی!
جشنواره کن همواره در ساختار کمپانی ها و موسسات بزرگ تجاری آمریکایی و تهیه کنندگان و ستارگان سینمای هالیوود دارای جایگاه مهمی بوده است، از همین رو علاوه براینکه این کمپانی ها به عنوان اسپانسرهای جشنواره هیچ فیلم و فیلمسازی را بر علیه منافع خود(بخوانید منافع ایالات متحده) برنمی تابیدند، همواره این گروهی از هنرپیشه های آمریکایی بوده اند که برگ برنده مدیران جشنواره کن برای جلب توجه رسانه ها و شرکت های تبلیغاتی و تبدیل سواحل دریا به بازار مکاره ای برای توریست ها و گردشگران خارجی به شمار آمده است. فرش قرمزی که در طول یازده روز برگزاری جشنواره، در اغلب ساعات روز محل نمایش انواع و اقسام مدهای لباس و آرایش و جواهرات شرکت های مشهور تجاری توسط بازیگران معروف است و مکان اصلی سینما ها کمک حضور به نظر می اید

اسكار و سياست:
مراسم اسکار را سازمان امنیت داخلی امریکا رویداد ویژة امنیت ملی محسوب میکند و همین بیانگر اهمیت سیاسی اسکار است. ازاینگذشته، همواره، در تاریخ برگزاری این مراسم، دربارة سیاسی بودن بعضی از جایزههای اعطایی شبهاتی بوده است . موافقان این نظر معتقدند که همیشه فیلمی که بهطورمستقیم در راستای اهداف سلطه جویانه و قهرمان گرایانة امریکایی ساخته شده است، در میان نامزدهای نهایی قرار دارد؛ فیلم هایی که نوعی قهرمان پروری هالیوودی را به رخ می کشند البته، سیاسی بودن جایزة اسکار اگر صحت هم داشته باشد، چیز عجیبی نیست و نباید انتظار داشت غرب از تریبون تبلیغاتی پرمخاطب اسکار، با اینهمه خرج، بدون استفاده بگذرد.
سینما بدون تردید پدیده‌ای سیاسی بوده و در خدمت سیاست قرار دارد و اسکار نیز به طور ویژه‌ای سیاسی است و در غرب ورزش، هنر و ژورنالیستی کاملاً سیاسی می باشد
اگر فیلمی بواسطه محتوایی که منطبق بر ارزش‌های دینی و باورهای اعتقادی اسلامی باشد ، شانسی برای در یافت جایزه اسکار ندارد مانند فیلم بچه های آسمان
ماهیت جشنواره اسکار و جوایز آن را به گونه ای است که براساس شاخص‌ها و استانداردهای تمدن غرب و زندگی به سبک غربی سامان یافته است.
ارزش‌های محوری جشنواره اسکار براساس مبانی فکری تمدن غرب تعریف شده و طبیعی است که فیلم‌هایی موفق به گرفتن جوایز آن می‌شوند که آن شاخص‌ها را رعایت کنند
داوری مقامات برگزار کننده اسکار را براساس مسئله ایدئولوژیکی و فکری غربی است آنها جشنواره را فارغ از ایدئولوژیکی برگزار نمی کنند و اگر اثری با ایدئولوژی آنها همراه نباشد هیچ شانسی برای شرکت در جشنواره نخواهد داشت.و درعوض سعی می کنند زندگی و رسوم غربی مد نظر خویش را ترویج کنند

رسانه ای غربی :
اگر خوب دقت شود به آسانی می توان به این نکته رسید که تاکنون در هیچ جشنواره‌ای فیلمی که به بیان ارزش‌های اسلامی، ظلم ستیزی، عدالتخواهی به معنای دینی و نقد جدی از سبک زندگی غربی پرداخته باشد، شانسی برای گرفتن اسکار نداشته است.
هر کس در این نظام وساختار زندگی غربی مخالفت کند هالیوود ان را از خود می راند این واقعیت دیگر نکته و مسئله پنهان و رمز آلودی نیست بلکه امروزه بسیاری از روشنفکران غربی، رسانه های آمریکایی و حتی خود سردمداران رسانه های صهیونی برآن تایید دارند

مارلون براندو، پرطرفدارترین و ستایش شده ترین بازیگر سینمای جهان است. وی دوبار جایزه اسکار گرفت ولی بار دوم به مراسم اسکار نرفت براندو جایزه اسکار را قبول نکرد، در مراسم حاضر نشد و به جای خود یک سرخپوست را به مراسم اسکار فرستاد تا بیانیه براندو را به نفع سرخپوستان و در اعتراض به رفتار غیرانسانی هالیوود با این صاحبان اصلی سرزمین آمریکا بخواند. البته اجازه داده نشد این سرخپوست تمام بیانیه را بخواند و بعد از این نیز مدیران و اهرم‌های رسانه‌ای هالیوود تا سال‌ها براندو را تحت تهاجم و فشار قرار دادند اما به‌رغم همه تبلیغات منفی هالیوود، میزان محبوبیت براندو در آمریکا و دیگر نقاط جهان افزایش یافت

نکته:
رسانه ای برای ما مهم و ارزشمند است که اشاره‌ای به ظلم موجود در جهان، مظلومیت مستضعفین، مظلومیت انسان و اسارت وی در چنگال غرب را داشته باشد
این درحالی است که در مراسم اسکار (که اساسا هیچگاه ادعای هنری بودن نداشته و تبلیغات تجاری اش در صدر همه ادعاهای سینمایی قرار دارد)، در مقابل 4 ساعت و نیم مراسم اصلی اهدای جوایز، فقط 2 ساعت برنامه فرش قرمز اجرا می شود. به همه اینها اضافه کنید که هیاهو و سرو صدای جشنواره کن هم برای همین هنرپیشگان و ستاره های آمریکایی است که روی فرش قرمز ادا و اطوار درمی آورند و حاضرین هم برایشان سر و دست می شکنند. هنوز سال 2005 را از یاد نبرده ایم که چگونه روبرتو رودریگز با آن کلاه کابوی (برای تاکید بر فرهنگ آمریکایی) و آن لبخند تحقیر کننده ای که بر لب داشت

حتی هیچ بازیگر مولف و یا صاحب سبکی در میان داوران کن دیده نمی شود و آنچه بیشتر به نظر اهمیت داشته، چهره و عنوان تجاری بازیگرانی بوده تا بازهم توجه هرچه بیشتر رسانه ها و عکاسان خبری به فستیوال کن جذب شود و نه بیشتر.
در جشنواره ای مثل کن، اصل ماجرا روی فرش قرمز و با ستارگان هالیوود و مد لباس ها و مو و جواهرات اتفاق می افتد و درواقع آنچه در سالن دوبوسی کن اجرا می شود، فرع قضیه به شمار می آید. طبیعی است که اگر آن فرش قرمز نباشد و آن نمایش انواع و اقسام مد، جشنواره کن هم دیگر وجود نخواهد داشت. چون به گفته یکی از مدیران جشنواره، بیشتر هزینه های برگزاری جشنواره از محل تبلیغات و کرایه غرفه های مختلف فروش کنار ساحل و توریست هایی است که به این شهر کوچک ساحلی سرازیر می شوند و البته آنها هم صدقه سری همین ستاره های آمریکایی است که می آیند نه برای مثلا تماشای قیافه "لارس فن تریر" و لباس "شوهی ایمامورا" و موهای "پی یر رییسیان"! از همین رو بخش مهمی از انتخاب ها و فیلم ها و برگزیده ها بایستی جلب رضایت همان کمپانی ها و صاحبانشان را به همراه داشته باشد. صاحبانی که نه در کن، بلکه در نیویورک و واشنگتن و لندن و تل آویو دفتر و دستک دارند.

کمپانی های حامی :
همین کمپانی ها که اغلب مروج افکار و اندیشه های صهیونی بوده و یا تبلیغ اسطورهای آنها و یا اشاعه گر تفکرات اومانیستی و سکولاریستی به اصطلاح روشنگری قرون 16 و 17 میلادی، بیشترین تعداد نامزدی جوایز را به خود اختصاص داده و اسکارهای اصلی را هم از آن خود می گرداننداما برای اینکه دریابیم جشن اعطای این جوایز توسط سازمان امنیت داخلی آمریکا به عنوان رویداد ویژه امنیت ملی محسوب می‌شود واینکه مراسم اسکار، یک مراسم هنری نیست، راه دوری برای رفتن لازم نیست بلکه نگاهی اجمالی به لیست برنده های 83 دوره این مراسم نشان می دهد که در میان برگزیدگان آن، هیچگاه نام های معتبر هنرمندان مانند برگمان ، روبر برسون و حتی کریستف کیسلوفسکی آلفرد هیچکاک، چارلز چاپلین، هاوارد هاکس، باستر کیتن، اورسن ولز، استنلی کوبریک، سمیوئل فولر، نیکلاس ری و... اهداء نشد و هرگز جایزه بهترین کارگردان را نبرده اند. و این شرمندگی تاریخی برجبین آکادمی علوم و هنرهای سینمایی آمریکا باقی ماند.

سیدغلامحسن خاکزاد شاهاندشتی

دیدگاه ها

ارسال ديدگاه جديد

(لطفا از درج سوال در ديدگاه ها خودداري فرماييد براي طرح سوالات خود به اين آدرس مراجعه فرماييد)

  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • تگ های مجاز : <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.

 

کد امنیتی
این سوال برای آزمایش کردن شما است که آیا شما یک بیننده واقعی ( انسان ) هستید و یا یک رایانه برای ساخت اسپم .
کپچا تصویری
کارکترهایی که در تصویر نمایش داده میشوند را وارد کنید