آرگو

1788.jpgبازنمايي ايران و ايرانيان در هاليوود
در ابتدا باید اجمالا تحولات زيادی را که در زمينه ارتباطات رسانه‌اي بوجود آمده را با دقت بررسی کنیم. با گسترش شبکه‌هاي ماهواره‌اي و تسهیل دسترسي صاحبان رسانه‌ها به مخاطبان، اطلاعات بسیاری به راحتی در اختیار مخاطبان قرار گرفته است. در اواخر دهه 1980 در هر خانواده آمريکايي به طور ميانگين هفت ساعت در روز تلويزيون روشن بود و هر فرد بالغ به طور متوسط روزانه 5/4 ساعت به تماشاي تلويزيون مي‌نشست .که روز به روز این آمار افزایش یافت.

این پایان کار نبود افزایش روز به روز پيشرفت‌ها در عرصه فناوري اطلاعات باعث شد تا دیپلماسی رسانه‌ای و فرهنگی در خدمت استراتژي‌هاي سياسي و نظامی قرار بگیرد تا بتواند اهداف فرهنگی در سایه فعالیت های سیاسی کم رنگ شود در این میان تحولات نرم‌افزاری در کنار پیشرفت‌های سخت‌افزاری نتایجی را در برداشت که خواست قدرتمندان سیاسی جهان بود هدایت افکار عمومی از طریق رسانه‌های نوین به عنوان راهکاری اساسی شناخته و برنامه کاری ایشان شد یکی از این اهداف و برنامه ها مواضع غرب دربرابر اسلام و ایران بود غرب سعی کرد در رسانه های خود تصويري ناخوشايند، غيرمنصفانه، اغراق‌آميز، خدشه‌دار و کليشه‌اي از مسلمانان و ایرانیان ایجاد کند ایجاد این تصویر از طریق مستندهاي تلويزيوني، اخبار و گزارش‌هاي خبري، کليپ‌هاي تبليغاتي، گفتگوها و ميزگردهاي راديو-تلويزيوني و فيلم‌هاي سينمايي و... کلید خورد .و نتیجه نظرسنجي موسسه گالوپ در سال 2006 این شد که بيشتر آمريكايي‌ها ايــران را بـزرگـترين دشــمن آمريــكا می‌پنداشتند ویا پيمايش‌هاي انجام شده توسط «شوراي روابط اسلام–آمريكا» این را به مردم دنیا القا می کرد که تقريباً يك چهارم آمريكايي‌ها معتقدند كه اسلام،‌ دين نفرت و خشونت است. ایشان این کار را با برجسته‌تر شدن تصوير ايرانيان و مسلمانان در رسانه‌هاي غرب آغاز کردند و این که چرا ایران به عنوان مظهر شرارت قرار گرفت؟ و اساسا ایران‌هراسی چیست؟ و چرا باید از ایران‌هراسید؟ پاسخ هایی وجود دارد اما مهم ترین آن : 1- انقلاب اسلامی ایران 2 - اشغال لانه جاسوسی آمریکا 3- برنامه هسته‌اي ايران است.

در همین راستا برنامه هایی ساخته شد مانند برخی از مستندها ازجمله معروفترین آن ها می توان از مستند كليه‌هاي ايراني براي فروش ، ‌مستند سفر به انتهاي زمين، مستند روزي روزگاري ايران ، مستند سفر انقلابی به ایران ، مستند ایران خطرناکترین ملت جهان ، مستند تغییر جنسیت در ایران را نام برد و برخی از فیلم های داستانی در این باره می توان به فیلم های بدون دخترم هرگز ، اسكندر ، فیلم 300 ، شبي با پادشاه، برخورد ، ارباب آرزو ، غیر قابل تصور ، این سایدر، کسی از گربه های ایرانی خبر ندارد ، شرایط ، تهران برای فروش ، منفی 18 ، سنگسار ثریا ، کشتی گیر، زندانی تهران ، آرگو را نام برد.

هالیوود و همذات‌پنداري:
هر چه ميزان اين همذات‌پنداري،‌ بيشتر باشد،‌ اثرگذاري يك فيلم بر تماشاگر بيشتر خواهد بود و لايه‌هاي رواني عميق‌تري از وجود تماشاگر را به تصرف درمي‌آيد ؛ استفاده از زنان و كودكان برای تاثیر بیشتردر فیلم هایی زندگي زيباست و من ديويد هستم و بازي سالي فيلد در فيلم بدون دخترم هرگزبه این خاطر است. قواعد رايج در زمينه تدوين و زاويه ديد ما را دقيقاً در همان جايگاه ذهني قهرمانان داستان قرار نمي‌دهند، بلكه تلفيقي از ديدگاه‌هاي گوناگون ارائه مي‌كنند. نما، فصل يا ديگر راهبردهاي شكلي كه در سينماي هاليوود مورد استفاده قرار مي‌گيرد ما را دعوت مي‌كنند تا با شخصيت‌هاي اصلي همذات‌پنداري كنيم حتی برخي مي‌گويند تصـوير جـذابـي كه از سـتـارگان ارائه مي‌شود نـواقـص روان‌شناختي ما را جبران مي‌كند.

تشریح اجمالی برخی از فیلم‌های ضد ایرانی:

1- بدون دخترم هرگزNot without MY DAUGHTER نخستين فيلم پس از انقلاب اسلامي که توجه جهان را جلب کرد. تمركز و تاكيد سازندگان فيلم بر واقعي بودن داستان فيلم از نکات مورد تاکید ایشان بود این فیلم در کشورهای مختلف دنیا پخش شد در سال 1991، جايزه گلدن اسكرين را در آلمان به خود اختصاص داد. فیلمی که مردم انقلابی ایران را غیر متمدن و شبه وحشی نشان می داد.

2- خانه‌ای از شن و مه House of sand and fog نامزد دريافت سه جايزه اسكار در سال 2004 شد این فیلم سعی در سیاه نشان دادن انقلاب اسلامی و تاثیر منفی آن بر زندگی خانواده سرهنگ ایرانی را داشت.

3- اسکندر Alexander هم سعی کرد مردم ایران را بدوی و ابتدایی نشان دهد
پیام هایی نیز داشت : الف- ما نسبت به ايراني‌ها برتر هستيم ب - رفتن به شرق روياي هميشگي يونان بوده است. ج- اين سرزمين‌ها به زبان ناشناخته‌اي حرف مي‌زنند.

4- 300 روايتي از نبرد سالامین (ترموپيل) در سال 480 قبل از میلاد بین شاه لئونیداس و خشایار شاه که سراسر از تحريف‌هاي تاريخي بود چهره ای وحشی و غیر انسانی از ایرانیان به نمایش گذاشت وجايزه بهترين كارگرداني در جشنواره فيلم هاليوود در سال 2007را در یافت کرد. در سال‌هاي 2007 و 2008 نامزد يا موفق به دريافت جوايز متعددي از جشنواره‌هاي اروپايي و آمريكايي شد.

5- سنگسار ثريا م. The stoning of soraya m در سال 2009 جايزه بهترين فيلم از نگاه تماشاگران در جشنواره فيلم لس‌آنجلس دریافت کرد و در جشنواره‌هاي متعدد ديگري نامزد دريافت جايزه شد يا جوايزي را به دست آورد.

مجموعه این فیلم ها مولفه‌های ایران را در رسانه‌های بیگانه اینگونه معرفی می کرد:

الف- بازنمایی زنان ایرانی : زنانی محروم، مظلوم و به عنوان انـسان‌هایی کم ارزش‌تر از مردان و تحت سلطه مطلق آنها ، زن ایرانی مورد عشق و محبت و نیز مشورت مرد ایرانی قرار نمی‌گیرد. وضعیت ترسیم شده از زن ایرانی، اغلب ناشی از وقوع انقلاب اسلامي ايران و حاكم شدن اسلام بر سرنوشت زنان در ايران دانسته می‌شود. قوانين سختگيرانه در قبال زنان از جمله اجبار بر پوشیدن لـباس‌هاي خیلی تيره و بدن بسيار پوشيده است. كليشه زندگي بدوي و غيرمتمدنانه زن ایرانی در این فیلم ها موج می زند. زنان دارای نشانه‌های دینی مانند برخوردار از حجاب، خشن، غیرمنطقی و غیرمنعطف بازنمایی شده‌اند

ب- بازنمایی مردان ایرانی : مردسالاری و حاکمیت مطلق مردها در زندگی ایرانیان نمادین است مرد ایرانی، در تعاملات، بسیار جدي، خشن و خـشك ظاهر می‌شود، به ویژه در تعامل با زنان ، کلیشه‌های شرق‌شناسانه همچون كليشه خوش‌گذراني (زن‌بارگی) و عياشي همیشه همراه مرد ایرانی است. پنهان‌کاری، دروغ‌گویی و عدم صداقت از صفات ایشان نمایش داده می شود.
ايرانی در برابر غرب است و رسانه ای که سعی می کند بهره‌گيري از كهن‌الگوي ايران در برابر يونان کند و ايران را كشوري زياده‌ خواه،‌ جنگ‌ طلب، متجاوز و مرموز می داند. (كليشه مشهور شرق‌شناسي) اما غربي‌هاي به تصوير درآمده در برابر ايرانيان،‌ شجاع، آزادي‌خواه،‌ صادق،‌ متمدن،‌ معقول،‌ نرمخو و برخوردار از چهره‌هايي زيبا هستند. اين گونه بازنمايي ايران در مقابل غرب كه به موازات جنجال­هاي رسانه­هاي خبري غربي در خصوص برنامه هسته­اي ايران صورت گرفته،‌ اغلب در راستاي ايجاد ايران هراسي در غرب صورت گرفته و اعتقاد به برخورد تمدن­ها را در اذهان بيشتر تقويت نموده است. فيلم‌هايي مانند 300 و اسكندر را مي‌توان در راستاي تحولات پس از حمله امريكا به عراق و تمركز دولت آمريكا در اين دوره بر تهديد ايران و ايجاد ايران‌هراسي با محوريت موضوع برنامه هسته‌اي ايران، ارزيابي كرد. [1]

6- آرگو:
آرگو : [2] Argo نام فیلمی سینمایی محصول کشور آمریکا به سال ۲۰۱۲ میلادی و ساختهٔ بن افلک است. [3]داستان این فیلم برداشت آزادی از وقایع بحران گروگان‌گیری در سفارت ایالات متحده آمریکا در تهران است، که در آن ۶ دیپلمات آمریکایی توانستند از منزل سفیر کانادا در تهران به خارج از ایران بگریزند

در این فیلم بازیگرانی چون بن افلک، آلن آرکین، برایان کرانستون و امید ابطحی به نقش‌آفرینی می‌پردازند. تهیه‌کنندگان این فیلم بن افلک ، جرج کلونی و گرانت هسلوف هستند. این فیلم نامزد پنج جایزه گلدن گلوب شد که دو جایزه (بهترین فیلم درام و بهترین کارگردانی)را از آن خود کرد؛]آرگو همچنین نامزد هشت جایزهٔ مختلف در جوایز اسکار ۸۵ام شد[۳]. آرگو همچنین برنده جایزه بهترین فیلم از طرف انجمن تهیه کنندگان امریکا شد آرگو برنده جوایز بهترین فیلم و بهترین کارگردانی از جشنواره های سانتاباربارا و روتن توماتوی طلایی شده است. آرگو جایزه اسکار بهترین فیلم را در سال ۲۰۱۳ کسب کرد آرگو همچنین جایزه بهترین فیلم بهترین کارگردانی و تدوین از مراسم بفتا بدست آورد.(؟)

فیلم برداشتی غیر واقعی از وقایع 13 آبان 1358 است که در آن دانشجویانی موسوم به دانشجویان پیرو خط امام لانه جاسوسی (سفارت امریکا ) را به تصرف خود درآوردند و کارمندان آمرکایی سفارت را هم دستگیر کردند. اما 6 نفر از ایشان موفق شدند فرار کرده و در منزل سفیر کانادا مخفی شوند ماموری ویژه موظف می شود که این 6 نفررا بازگرداند.او در این راه از یک پروژه فیلمسازی استفاده می کند او برای یافتن مکانی برای فیلم علمی تخیلی خود به خاور میانه سفر کرده اند و در همین پوشش ساختگی ایشان را از طریق هوایی ایران خارج می کند[4] .فیلم به شدت تبلیغاتی و غیر قابل اعتماد است فیلمی که نشان از درماندگی سیا و امریکا در واقعه تسخیرسفارت و شکست طبس آن سال هاست. فیلم در ابتدا نماهنگی از از مردمی قطحی زده را نشان می دهد و شاه را اتهام ثروت اندوزی و خانواده او را عیاش و ولخرج معرفی می کند و ساواک را وحشی می داند. و خشم مردم را برای غربی شدن به رخ می کشد اما نمی گوید که در سال ها چه کسی از شاه ایران حمایت می کرد و کاپیتالسیون را در کشور اجرا می کرد.

در همین اوضاع مردم انقلاب می کنند و مصدق را نخست وزیر منتخب مردم می داند ( در حالیکه او منتخب مردم نبود ) اوضاع آشفته می شود آشوب ، تیر باران ، خشونت و بی منطقی را نشان می دهد.و فیلم ادعا می کند شاه ایران به خاطر بیماری سرطان به ایالات متحده می رود در حالیکه امریکا اجازه ورود شاه را به این کشور را نمی داد.
وآنجایی که می خواهد از تسخیر بگوید مردمی را نشان می دهد که عکس های امام خمینی را در دست دارند جمعیتی زیاد را نشان می دهد که نعره می زنند و مرگ بر امریکا می گویند در حالی که به بیان شاهدان عینی جمعیت آن زمان 300 نفردانشجویان بودند فیلم واقعیت را نمی گوید اساسا چرا دانشجویان به محل سفارت آمده بودند؟
اعضای کارمند سفارت را انسان های عادی و تازه کارند که میانشان حتی کارشناس کشاورزی وتایپیست هم وجود دارد و مردم خوب کسانی اند که می خواهند از ایران خارج شوند ولی معلوم نیست چرا با دارت به عکس امام می زنند و فیلم کلا منکر جاسوسی در ایران می شود و از شاه بد می گویند(؟><) شاهی که ژاندارم ایشان در منطقه بود فیلم می گوید که اتفاقات ایران دنیای متمدن را شوکه کرد آری این همان خواست امام و مردم بود که از نگاه سکولار به رویکرد الهی سوق داد.

آیا ایران فیلمی در این باره ساخته یا می خواهد بسازد چرا ما باید متحمل هجمه شویم چرا ما آن ها را به چالش نیاندازیم فیلمی که می خواهد ملت ایران را تحقیر کند و تارخ را تحریف و به اسلام ضربه بزند حضور چادری ها ، روحانیون ، نظامی ها بسیار اغراق امیز است و با سیاه نمای خود مردم ایران را قانون گریز و تروریست ، عقب مانده ، متحجر، خشن و بی فکر نشان می دهد
آمریکایی فداکار مانند فیلم مونیخ ساخته رولند امریخ است که یک امریکایی، دوستان ورزشکارش را از دست فلسطینی ها نجات می دهد مانند اگویی است که آرگو از آن کپی برداری کرده است و در نوع پردازش از سنگسار پریا وام گرفته است و از حیث هجو مانند 300 است گویا کارگردان هالیوودی که هالیوود را منجی این 6 نفر می داند نشسته و این چند فیلم را دیده و از آن ها کپی زده است و تعلیق را به آن تزریق کرده است.
«جیمی کارتر» نیز در مصاحبه‌ای جنجالی با شبکه خبری «سی‌ان‌ان»، اظهار امیدواری کرد که اعضاء آکادمی اسکار به این فیلم رأی دهند چون از نظر او این فیلم شایستگی چنین جایزه‌ای را دارد.

البته هشدار این فیلم ها شاید مسولین را وابدارد تا مستند داستانی یا داستانی هایی از این مضامین بسازند تا ما نیز دست پر باشیم

سید غلامحسن خاکزاد شاهاندشتی

پی نوشت:
[1] . کتابهای مربوط: الف -آثار مرحوم ادوارد سعيد پیرامون مباني نظري ب - بانك فيلم و نقد فيلم، سياوش صلواتيان ج - محمد رسول الله (ص) و مبارزان مسلمان بر پرده سينما، ‌ابوالحسن علوي طباطبايي د - بازنمايي ايران در هاليوود، محمد سروي‌زرگر ه - بازنمایی ایران و اسلام در رسانه‌های غرب، عبدالله بيچرانلو
[2] .کلمه آرگو نامی کشتی اساطیری است که قهرمانانی برای نجات پشم زرین از چنگ اژدها عازم سرزمین های افسانه ای می شوند.( نام گذاری به این نمام خود نشات گر خط مشی سازندگان آن است) تهیه کنندگان آرگو همان تهیه کنندگان فیلم 300 یعنی برادران وارنر هستند
[3] . آرگو اولین بار در سی و هفتمین جشنواره تورنتو به نمایش در آمد و نمایش گسترده آن در سینمای آمریکا از 12 اکتبر آغاز شد
[4] . فیلم در لس آنجلس و واشنگتن و استانبول فیلمبرداری شد.

دیدگاه ها

ارسال ديدگاه جديد

(لطفا از درج سوال در ديدگاه ها خودداري فرماييد براي طرح سوالات خود به اين آدرس مراجعه فرماييد)

  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • تگ های مجاز : <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.

 

کد امنیتی
این سوال برای آزمایش کردن شما است که آیا شما یک بیننده واقعی ( انسان ) هستید و یا یک رایانه برای ساخت اسپم .
کپچا تصویری
کارکترهایی که در تصویر نمایش داده میشوند را وارد کنید