« هنر خانواده منتظر »

1320.jpgخانواده موفق:
بايد در ابتدا به اين سوال پاسخ داد كه يك خانواده موفق در جامعه به دنبال چيست؟
و مي خواهد به سمت كدام مقصد و به کجا برود و به چه نقطه ای برسد ؟ آیا هر چه جبر جامعه به او تحمیل کرده و در ساختار غلط خود آن را به عنوان الگو انتخاب کرده است را سر مشق خود قرار مي دهد وزندگي غربي سكولار و اومانيست را ( بشر محور و خدا گريز) را سرانجام خود مي دااند؟ انسان مختاری که خود می تواند سعادت و شقاوت خود را رغم بزند؟ آیا براي او انتخاب شاهراه اصلی توحید نبوت و امامت بهترین مسیر بشريت نیست ؟ مسیری که سرپرستي آن در نقطه های پی در پی خویش به دست امامت اخرین سرور عالم هستی رسیده است . اوست كه مي تواند هادي واقعي بشريت باشد.جامعه . خانواده و افرادي كه سعي مي كند خود را متعالي كنند بايد منتظر راهنما و هادي خويش در حال و آينده باشند.

زندگي منتظرانه:
زندگی یک خانواده منتظر حرکت به سمت روشنایی است روشنایی از جنس نور و باران که از سر منشا زلال هستی نشات گرفته است. پس باید در ابتدا عشق و مسیر واقعی را بشناسد . شناخت اولين حرکت یک خانواده منتظر است وقتی عشق واقعی را شناخت عاشقانه زندگی می کند. و اگر این عشق متعالي در جای خیلی دوری ( از نظر مكاني ) هم زندگی کند این عشق به انسان قوت قلب می دهد و محبت او راه را برای انسان باز می کند چون امام (عشق) نجات دهنده از سختی ها ست [1] و هر کس در نزد امام و به سوی او باشد نجات می یابد.[2]
همه ادیان در فرهنگ خود انتظار را يك اصل مي دانند و منتظر برترین اند و دین اسلام که کاملترین ادیان است ، مهدی (عج) منجی، برتر عالم هستی را به انتظار می کشد.
حال باید بگوییم که چگونه يك خانواده در اين عصر و زمان آيا يك خانواده منتظر شيوه خاصي را در اين راه مي پيمايد و به انتظار مولایش مي نشيند و مانند یک منتظر واقعی عمل مي کند. به نوبه خود وظايف خود را انجام مي دهد.

وظایف خانواده در موضوع انتظار به ایجاد انگیزه جهت تداوم نيازمند است یعنی اين خانواده داراي جهت و برنامه اي است و هدایت می شود و در انجام آن وظیفه ها پافشاری و مداومت به خرج می دهد و این تداوم تلاش برای رسیدن به هدف مد نظر و مورد تاكيد است و باید در این رویکرد خانواده را تقویت کرد. و نمي توان ابزار و تمايلات نفساني را بي كنترل مورد مصرف قرار داد.
نظر به انتظار باعث انگیزش می شود یعنی اگر خانواده اي کاری را به درستی انجام دهد که منجر به اين شود كه پاداش و ترفیع معنوی بسياري نصيبش مي كند سعي مي كند توانایی های بسیاری به خرج دهد و از ظرفيت هاي موجود خود دو چندان استفاده مي كند.
پس می توان بین تلاش و عملکرد شخص و پاداش سرانجام پاداش و رضایت الهی یک رابطه روشنی را ایجاد کرد در همین راستا باید سطح مهارت ها را بالا برد.
اگر خانواده به عنوان کوچکترین نهاد اجتماعی باشد که نقش سازنده ای در رشد جامعه دارد و زمینه های تکامل اجتماعي را مهیا می کند ارکان اصلی آن را پدر ومادر تشکیل می دهند و در دوره های بعد فرزندان به ان اضافه می شوند . يك مجموعه كامل را مي سازند.

والدين منتظر:
در نگاه اول پدر و مادر خانواده به عنوان مدیر خانواده و مدیر خانه آیا در اندیشه کلان خود جایی را برای نماینده ولی خدا به روی زمین لحاظ کرده اند و يا حضور ولی خدا در متن خانواده مشهود است؟ انگیزه ای که در درون خانواده شکل می گیرد انگیزهای ازانتظار با هدف و برنامه برای رسیدن به نقطه کمال انسانیت است؟
انتظار به نقطه ای که ولی خدا در نقطه اوج آن قرار دارد و پدر و مادر با نگاه به آن نقطه در صدد، بالا کشیدن خود به آن سمت هستند تا جلب نظر صاحب کرسی انسان کامل محقق گردد.
انتظار ولی خدا كه نماینده وداراي تمام خوبی هاست - هر چه همه خوبان دارند او همه را یک جا دارد - يك رشد است. این انتظار نه تنها برای رسیدن به بعد فیزیکی و ديدن آن بزرگوار است بلکه رسیدن به نقطه اوج انسانیت که ولی خدا برای همان برنامه ، متولی جامعه اسلامی است .
در بعضي از نقل قول هاي تاريخي آمده است كه گاه شده است كه براي لمس و درك بهتر مفهوم انتظار در بعضي خانواده ها بر روي سفره غذا ، بشقاب خالي مي گذاشتند تا فرهنگ انتظار در درون خانواده نهادينه شود اين اقدام اگر چه به صورت سمبليك انجام مي پذيرد اما در درون خود بسيار هادي و راهنما است.
به درستي مي توان خانواده منتظر را يك خانواده مهدوي دانست. مهدي( عج) كه گل سر سبد علم هستي است بايد به عيان در فكر و انديشه خانواده حضور داشته باشد پس خانواده مي تواند به شكل بنيادين شعور و فهم انتظار را هم در شكل و ساختار نرم افزاري و هم در شكل و فرم سخت افزاري احيا كند.

احياي فرهنگ انتظار در خانواده ( مهارت ها ) :
خانواده منتظر بايد برنامه اي جامع براي اعضاي اين جامعه كوچك داشته باشد كه ما به اختصار آن ها را بر مي شماريم:

1-محيط زندگي:
در محيط زندگي بايد تجليات و نمادهايي از فرهنگ انتظار وجود داشته باشد مثل آيه ( و نريد ان نمن علي الذين استضعفوا في الارض و نجعلم الائمه و نجعلهم الوارثين )[3]
اين آيه كه دال به وجود ظهور حضرت ولي عصر دارد خود بيانگر الهام و تذكر براي يك منتظر حقيقي است و يا مي توان از جمله اي، شعري، حديثي، زينت بخش خانه باشد استفاده كرد .
بايد محيط خانه را منتظرانه نگاه داشت تا فرزندان با اين فرهنگ زندگي كنند.

2- مطرح بودن فرهنگ انتظار در خانواده :
پدري كه هر وقت گوشش كلمه قائم آل محمد راشنيد تمام قد مي ايستد او به خانواده خويش بنا بر سفارش حضرت صادق كه (كونوا لنا زینا ولا تكونوا علینا شینا) و (كونوا دعاة الی‌ الله بغیر السنتكم) [4] با غير زبانتان مردم را به دين دعوت كنيد بايد با غير زبان با عمل و شكل خاص خانوده و جامعه را نسبت به اين موضوع هشدار داد و از اين عمل لذت برد. اين انتظار براي يك موجود برتر، زندگي را شكوفا مي كند روح را سامان مي دهد ( و نصرتي لكم معده )[5] و مهر ورزي را مي آموزد .

3- آموزش اين فرهنگ در خانواده و جامعه :
( رحم الله عبدا احيا امرنا ) خدا رحمت كند بنده اي را كه امر ما را زنده مي كند و با كلام خوش اموزش مي دهد [6]و پيوسته به ياد امام باشيم
امام كاظم مي فرمايد : شخص او از ديدگان مردم غايب است ولي ياد او در دل هاي مومنان غايب نمي شود و او دوازدهمين نفر از ما امامان است[7]
پدر و مادر بايدخود آموزش هاي لازم را ديده باشند تا در مقام پاسخگويي و تشريح سوالات و شبهات فرزندان پاسخ گو باشند.

4- احياي شعاير مذهبي:
بر پايي مراسمات ميلاد حضرت و بيان جايگاه شان و مقام نزد خداوند و واسطه فيض بودن ايشان در عالم هستي و زمينه سازي در جهت رشد به معارف مهدوي و انسجام انتظار ايشان از موارد مهم احياي فرهنگ انتظار است
تمام اعياد ديني بايد رنگ مهدوي داشته باشد و هر كسي با ايشان بيعت كرد و عهد بست هرگز از ايشان جدا نمي شود[8]

5- جريان شناسي موارد كاذب:
پرهيز و هشدار و دوري از جاهلان نسبت به فرهنگ انتظار و پرهيز از شعار زدگي و انحرافات و جريانات نو ظهور كاذب و پرهيز از تنبلي و كسلي كه همه اينها از موارد آسيب زاي عصر ما است. مدعيان دروغيني كه از معنويات پاك انسان هاي مهدوي و منتظر سو استفاده مي كنند و اين وخانواده است كه با انسجام و اهداف از پيش تايين شده با اين جريانات كاذب برخورد و مقاومت مي كند.

نتيجه:
خانواده منتظر در اين عصر و زمان بايد براي پيش برد سبگ زندگي منتظرانه خويش داراي برنامه ومسلح به اطلاعات ديني باشد تا هم راه برنده باشد و هم بازدارنه جعليات باشد.

[1] . (اصول کافی جلد 1)
[2] . (زیارت جامعه بهار الانوار ج 2-1 ص 129
[3] . سوره قصص آيه 5
[4] . وسائل ،ج 11، ص 194 به نقل از الحیاة
[5] .زيارت جامعه
[6] . (بحارالانوار ج 2 ص 30)
[7] . ( كمال الدين باب 34 ج 6 )
[8] . (بحار الانوار ج 1و2 ص 111 )

سيد غلامحسن خاكزاد شاهاندشتي

دیدگاه ها

ارسال ديدگاه جديد

(لطفا از درج سوال در ديدگاه ها خودداري فرماييد براي طرح سوالات خود به اين آدرس مراجعه فرماييد)

  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • تگ های مجاز : <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.

 

کد امنیتی
این سوال برای آزمایش کردن شما است که آیا شما یک بیننده واقعی ( انسان ) هستید و یا یک رایانه برای ساخت اسپم .
کپچا تصویری
کارکترهایی که در تصویر نمایش داده میشوند را وارد کنید